محسن رضايي در اجلاس شورای عالی استان ها:
کد خبر: ۱۲۵۵|
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
با شکل‌گیری شوراها در کشور ظرفیت جدید به دولت و کشور اضافه شد و بخشی از اداره شهرها و حل مشکلات آنها بر عهده مردم گذاشته شد.
تهاجم آل سعود علیه مردم یمن، جنگ با مردم سالاری است تهاجم آل سعود علیه مردم یمن، جنگ با مردم سالاری است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با شکل‌گیری شوراها در کشور ظرفیت جدید به دولت و کشور اضافه شد و بخشی از اداره شهرها و حل مشکلات آنها بر عهده مردم گذاشته شد اما ابهاماتی در حوزه اختیارات شورای عالی استان ها وجود دارد که باید برای رفع آنها تلاش کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، که امروز پنجشنبه 20 فروردین 1394 در پانزدهمین اجلاس شورای عالی استانها در محل سابق مجلس شورای اسلامی سخنرانی می کرد گفت: انقلاب اسلامی، مسیر سرنوشت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم ایران را تغییر داد . ایران که در گذشته وابسته به قدرت های بیگانه بود و در منطقه نقش ژاندارم آمریکا را بر عهده داشت، در پی انقلاب اسلامی، راه جدیدی را بر اساس منطق و خرد، مشارکت مردم برگزید و این حرکت عقلایی نخبگان در قانون اساسی تبلور یافت. قانون اساسی ما، سند مکتوب عنایت به اسلام و رعایت مردم سالاری است.

 

رضایی به اقدامات خوب و مثبت صورت گرفته در چارچوب شوراهای شهر و روستا و شورای عالی استان ها اشاره کرد و افزود: شورای عالی استان‌ها اختیاراتی دارد که مانند دولت می تواند لایحه به مجلس ارائه کند، اما سوال این است که تاکنون تا چه حد از این ظرفیت استفاده شده است؟

 

رضایی همچنین به وجود برخی ابهامات در موضوع اختیارات شورای عالی استان ها اشاره کرد و گفت: می توان با تدوین لوایحی در چارچوب سیاست های کلی نظام تا حدودی این ابهامات را برطرف کرد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به چند مورد از سیاست های کلی نظام در حوزه هایی مانند شهرسازی، توسعه شهرها و منابع پایدار اداره شهرها و حفظ میراث فرهنگی شهرها افزود: اگر در چارچوب این سیاست ها لوایحی تدوین و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شود شرایط حل بسیاری از مشکلات شهرها فراهم می‌شود.

 

رضایی گفت: شورای عالی استان ها و شوراهای شهر و روستا در زمینه‌های گسترش و آشنایی مردم با سیاست های کلی نظام و همچنین نظارت بر اجرای این سیاست ها می تواند به مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک کند.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت قصد نداریم تشکیلات و سازمان نظارتی عریض و طویلی ایجاد کنیم، بلکه تمایل داریم از ظرفیت سایر نهادها از جمله شورای عالی استان ها برای نظارت و ارزیابی حسن اجرای سیاست های کلی استفاده کنیم و بدین صورت می توانیم از اجرای دقیق سیاست های کلی در سطح کشور با خبر شویم.

 

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات منطقه آسیای جنوب غربی اشاره کرد و جمهوری اسلامی ایران را لنگر ثبات و نقطه روشن هدایت گر منطقه خواند و گفت: منطقه خاورمیانه در سال‌های اخیر دچار یک زلزله سیاسی شده است که احتمالا تا ده سال ادامه خواهد داشت و این زلزله بعد از عراق و سوریه، یمن، کشورهایی مانند عربستان را نیز فرا خواهد گرفت.

 

وی افزود: امروز ایران به دنبال ورود به خاک هیچ کشوری نیست اما به طور قطع اگر جمهوری اسلامی ایران نبود فجایع و مشکلات بسیاری در منطقه روی می داد و ما باید با وحدت و همدلی این ثبات را حفظ کنیم.

 

رضایی گفت: اکنون جمهوری اسلامی ایران چراغ روشن هدایتگر منطقه و الگوی ترکیب دین و مردم سالاری است و در صورتی که هر کدام از این‌ها در مقابل هم قرار گیرد اتفاقاتی شبیه بحرین و یمن پیش می آید.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با رد اختلافات عمیق شیعه و سنی و نقش آن در بروز مشکلات اخیر در منطقه افزود: این مشکلات برای این به وجود آمد که برخی ها نمی خواهند مردم در کشورهایی مانند بحرین و یمن به قدرت برسند، در حقیقت رویدادهایی مانند تهاجم آل سعود به مردم یمن، جنگ با مردمسالاری است. دشمنان نمی خواهند مردم سالاری در منطقه باشد و مردم عراق، بحرین، سوریه، فلسطین و یمن بر سرنوشت خود حاکم گردند.

 

وی با برشمردن ویژگی های جبهه مقاومت در برابر جبهه تجاوز گفت: جبهه مقاومت در منطقه، الگوی کارشناسی و عقلایی را برگزیده که در آن دین خدا در کنار رای مردم است. سایر کشورها هم می توانند برای عزت و توسعه خود، این الگو را بپذیرند.

 

رضایی وظیفه کنونی همه نهادها در کشور را بسیار مهم دانست و گفت: باید روی ارزش‌های انقلاب مانند مردم‌سالاری دینی ایستادگی کنیم و به این ارزش ها مانند تشکیل شوراهای اسلامی، جدی تر نگاه کنیم و از وجود آنها بهره ببریم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب در راس نظام جمهوری اسلامی ایران افزود: این جایگاه با توجه به اینکه به هیچ جناح و قوایی وابسته نیست، مراقبت و پاسداری ایشان انقلاب را از رفتن به بیراهه حفظ کرده است.

 

در پایان سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تفاهم نامه‌ای میان این مجمع و شورای عالی استان‌ها به امضا رسید و از چهار تن از بانوان عضو شورای عالی استان ها به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن تقدیر شد.

 

در آغاز این اجلاس، غلامرضا بصیری پور، رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به جنایت‌های روزهای اخیر در یمن، حملات کور به مردم مظلوم این کشور را محکوم کرد و با تبریک روز ملی فناوری هسته ای موفقیت های تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در سوئیس را تبریک گفت و افزود: انرژی هسته ای برکات بسیاری دارد که همه از این برکات بهره مند می شوند.​​

کلید واژه های مطلب: اجلاس ، شورا ، محسن رضایی
ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیدوست علیرضا شهر میاندوآب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۸
0
0
از اینکه ایشان را در جمع شوراییان دیدم خیلی خرسند شدم چون عصاره کل مردم ایران همین نمایندگان شورای عالی هستند