کد خبر: ۲۰۳۸|
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسائل در دفاع، سیاست و امنیت حل شده اما در فرهنگ و اقتصاد نتوانستیم پابه پای اداره کشور مسائل را مدیریت کنیم و بهره وری را بالا ببریم.
 به گزارش مشرق، "محسن رضایی" دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه نگاه یک با اشاره به اقتصاد مقاومتی در پاسخ به این سؤال مبنی بر این که از اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد برای حل و فصل مشکلات اقتصاد نام برده می‌شود شما اقتصاد مقاومتی را در برطرف کردن این مشکلات چه مقدار قابل اتکا می‌دانید، اظهار داشت: این سیاست‌ها برای عبور از این مشکلات به وجود آمده است، اقتصاد مقاومتی را نباید با مقاومت اقتصادی اشتباه گرفت، مقاومت اقتصادی یعنی مردم مقاومت کنند اما اقتصاد مقاومتی یعنی به جای این که مردم مقاومت کنند خود اقتصاد مقاومت می‌کند یعنی اقتصاد سپر مردم شود نه این که مردم سپر اقتصاد شوند.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که سپر مردم می‌شود و در مقابل فشارها، تهدیدات و تحریم‌ها خود اقتصاد قدرت انعطاف پذیری از خودش نشان می‌دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مقاومت کردن یعنی انعطاف در مقابل فشارها و اگر این فشارها از اقتصاد عبور نکند وارد زندگی مردم خواهد شد و شغل آن‌ها را تحتت تأثیر قرار خواهد داد و اقتصاد مقاومتی برای این درست شده است که این مشکلات حل و فصل کند.

رضایی گفت: مشکلی که وجود دارد این است که چرا مردم در اقتصاد نیستند که باید بگویم ملت ایران از 200 الی 300 سال پیش یعنی از دوران قاجار و پهلوی از اقتصاد بیرون رفته‌اند، صنایع دستی گسترده ای را ما داشتیم که همه آن‌ها از بین رفتند و از دسترس خارج شدند و در واقع پیام اقتصاد مقاومتی این است که می‌خواهد دوباره مردم را وارد اقتصاد کند.

وی با اشاره به آمار بیکاری در کشور اظهار کرد: جمعیت کل کشور ما 76 میلیون نفر است اگر زیر ده ساله‌ها و بالای 60 ساله‌ها را حذف کنیم 63 میلیون نفر در سن کار هستند که از این 63 میلیون نفر فقط 21 میلیون شاغل هستند بنابراین حدود 40 میلیون نفر غیر فعال داریم که 4 الی 5 میلیون آن‌ها شاغل ناقص هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بر اساس تعریف شغل یعنی این که اگر کسی هفته ای یک ساعت کار داشته باشد به او شاغل می‌گویند، یعنی حدود 17 میلیون از 63 میلیون نفر کار می‌کنند و 45 میلیون نفر در سن کار هستند اما کار نمی‌کنند در واقع این آمار نشان می‌دهد مردم در اقتصاد نیستند.

رضایی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی می‌گوید همه مردم ایران که توانایی شغل دارند باید زمینه‌هایشان فراهم گردد.

وی گفت:در حقیقت برداشت درست این است که وقتی به جوانان و امکانات کشور نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این کار شدنی است چرا که جوانان ایران هسته ای را حل می‌کنند، موشک‌های دو هزار کیلومتری درست می‌کنند و همچنین امنیت در کشور ایجاد می‌کنند اما آیا قادر نیستند زندگی خودشان را درست کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال مبنی بر این که آیا تحریم‌ها باعث به وجود آمدن چنین مشکلاتی شده است گفت: تحریم‌ها دو سه سال است که پیش آمده اما حرف من مربوط به 200 سال وضعیت ایران است. 

رضایی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی می‌گوید مردم را وارد اقتصاد کنید و این را نباید با خصوصی سازی در نظر بگیریم، مردمی کردن اقتصاد شامل کسب و کارهای خانگی شروع شده و تا کارخانجات و مؤسسات دانش بنیان می‌شود چرا که بخش خصوصی، تعاونی کسب و کار خانگی بخشی از اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: آزادی اقتصادی که ما در ادبیات اقتصادی داریم به دو شکل خود را نشان داده است یکی به شکل اقتصاد آزاد که همان اقتصاد سرمایه داری است و دیگری آزادی اقتصادی است که برمی گردد به این که ما مردم را در اقتصاد مشارکت دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اقتصاد مردمی یک اقتصاد چند بعدی است اما هنگامی که ما تنها از علم صحبت می‌کنیم اقتصاد متکی به فناوری صحبت می‌کنیم یعنی اقتصاد تک بعدی است اما وقتی که از اقتصاد مردمی صحبت می‌کنیم و چون در مردم دانش و مهارت وجود دارد لذا اقتصاد مردمی یک مدل جدیدی است که اقتصاد مقاومتی بر اساس آن طراحی شده است.

رضایی با بیان این که انقلاب اسلامی یک نوع تفکر جدیدی از اداره جوامع را به وجود آورده است گفت: پیام  انقلاب اسلامی این است که باید همه چیز را مردمی کنیم چرا که ما امنیت و دفاع را در ایران مردمی کردیم و موفق شدیم.

وی افزود: بحث اقتصاد مقاومتی این است که چرا ما راه‌هایی را که موفق بوده‌ایم را کنار می‌گذاریم و به دنبال راه های شکست خورده می‌رویم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال مبنی بر این که در حال حاضر حدود 1 سال و 4 ماه از ابلاغ اقتصاد مقاومتی می‌گذرد ارزیابی تان از روند اجرای این سیاست‌ها چیست افزود: گزارش‌های ما طی ماه های آینده بیرون می‌آید که در اختیار مجمع و مقام معظم رهبری قرار خواهیم داد و آن موقع با آمار بهتر و دقیق‌تری می‌توانیم صحبت کنیم.

رضایی گفت: در حال حاضر جمع بندی ما این است که دولت در زمینه های ابلاغ بخشنامه‌ها و توجیه فرمانداران و استانداران تلاش خوبی انجام داده و تقریباً هیچ استانی نیست که نسبت به اقتصاد مقاومتی توجیه نشده باشد اما این که در بعد اجرا چه اتفاقی افتاده است بعداً خواهیم گفت.

وی در پاسخ به این سؤال که چه کارهایی باید برای این سیاست‌ها انجام می‌شد گفت: یک ضعف اساسی را در کشور می‌گویم و از همه می‌خواهم دلسوزانه یک راهی پیدا کنند، در کشور ما حرف‌های درست خیلی زیاد است اما  اجرا نمی‌شود  زیرا در مدیریت اصطلاحی بین اداره و مدیریت وجود دارد.

 در بعد اقتصاد، کشور مدیریت نمی‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در بعد اقتصاد ما کشور را اداره می‌کنیم اما در بعد اقتصاد، کشور مدیریت نمی‌شود یعنی ما در اداره مفهوم سیاست گذاری و نظارت کلان دارد تعیین محدوده های کار خوب عمل می‌کنیم اما این سیاست‌ها و این محدودیت‌ها تا بخواهد اجرا شود شکافی در آن وجود دارد که ناشی از خیلی از مسائل از جمله فرهنگی است که از گذشته به ما به ارث رسیده است.

رضایی اظهار داشت: برخی ها معتقدند فردا رابطه برقرار می شود و از آسمان فناوری و کالا به خانه ها وارد می شود که بیش از 60 سال است این حرف ها را می زنند. 
 
خودباختگی ایجاد شده و خودباوری در اقتصاد بسیار ضعیف شده است 

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه این نگاه ناشی از چیست که معتقدند باید با ابرقدرت ها رابطه برقرار کرد تا اتفاقی در درون جامعه بیفتد، بیان کرد: بخشی از نگاه مربوط به فرهنگ است و به گونه ای در جامعه کار شده که نوعی خود باختگی ایجاد کرده است و البته خودباوری در اقتصاد بسیار ضعیف شده است از این رو بعضی از افراد قبول ندارند که ما می توانیم کالایی با کیفیت تر از قبل بسازیم البته این گونه تبلیغ می کنند و 200 سال است که این تفکر در اقتصاد کشور شکل گرفته است. 
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه دولتمردان و مجلسی های کشور به جای این که اعتماد به نفس در جوانان ایجاد و امکانات بیشتری در اختیارشان قرار دهیم بلکه توانایی های خودمان را هم باور نکرده ایم و این یکی از مشکلات اساسی ما است، گفت: ما خودباوری نداریم و می خواهیم از بیرون کسانی بیایند بحث های ما را درست کنند.  
 
ما در بین مردم حرف های خوب می زنیم اما به مرحله عمل رساندن آن ها حرف دیگری است
 
رضایی بیان داشت: از روسای کشور و کسانی که فرمایشات مقام معظم رهبری را باید اجرایی کنند، نمایندگان مجلس استانداران، فرمانداران و .... حرف های خوب می زنیم اما مدیریت و تبیین کردن و به مرحله عمل رساندن این حرف ها، حرف دیگری است. 
 
وی بیان کرد: مسائل در دفاع، سیاست و امنیت حل شده اما در فرهنگ و اقتصاد نتوانستیم پابه پای اداره کشور مسائل را مدیریت کنیم و بهره وری را بالا ببریم.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی براینکه افرادی عنوان می کنند اقتصاد مقاومتی خوب است اما امکان تحقق آن در حال حاضر وجود ندارد، اظهار داشت: این موضوع را قبول ندارم و دلیل آن این است که اقتصاد مقاومتی ناشی از یک بیداری است و اگر این تحریم ها وجود نداشت ما به سمت اقتصاد مقاومتی روی نمی آوردیم و ما بعد از تحریم ها بیشتر متوجه امکانات درونی گسترده خودمان شدیم.  
 
 تحریم داخلی از تحریم خارجی موثرتر است 

رضایی در ادامه افزود: بعد از تحریم ها ما متوجه شدیم معادن، منابع و ظرفیت های ساخته شده داخل کشور غنی هستند و می دانیم تحریم داخلی از تحریم خارجی موثرتر است. 
 
وی اظهار داشت: نظام اداری کشور بسیار هزینه بر است، 80 درصد بودجه دولت صرف نظام اداری می شود و فقط 20 درصد آن صرف عمران کشور می شود البته این نظام اداری از زمان رضا شاه درست شده است و تحول اساسی در آن صورت نگرفته است؛ هزینه های بسیار زیادی به جامعه تحمیل می کند و کارآمدی فوق العاده پایین و فساد آلود است اگر این موضوع را برطرف کنیم 5 برابر تحریم ها می توانیم اقتصاد را بهبود بخشیم.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که وقتی یک تولید کننده تسبیح بنکدار می شود نشان می دهد هزینه تولید بالا رفته است، ادامه داد: وقتی تولید کم می شود سفته بازی بیشتر می شود اما هنگامی که تولید افزایش پیدا کند متعاقبا سفته بازی کمتر می شود.  
 
رضایی با بیان این که اقتصاد مقاومتی می گوید، وقتی می خواهید از سفته بازی رها شوید باید زنجیره ارزش را تکمیل کنید، اقتصاد مقاومتی باعث افزایش درآمد خانوار، اشتغال و تولید می شود و ما ظرفیت آن را داریم و باید آن را از بالقوه به بالفعل برسانیم.  
 
وی با اشاره به این که ظرفیت های ما اعم از نیروی انسانی قابل است، گفت: کسانی در کشور در رابطه با علوم انسانی تحصیل کرده اند اما باید کسانی که فارغ التحصیل رشته های علوم انسانی هستند به سمت تولید روی بیاورند و از طریق تجربه، دانش به دست بیاورند و باید با توجه به مزیت هایی که داریم برنامه ریزی کنیم و اقتصاد مقاومتی را رقابتی کنیم. 
 
بدون حمایت جدی از اقتصاد مقاومتی یک کاغذ مقدس باقی می ماند 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: وقتی اختیارات به استان ها و فرمانداری ها داده شود آن ها در رابطه با مسائل برنامه ریزی می کنند زیرا مسئولیت به آن ها واگذار شده است، در حقیقت بدون اختیار دادن به فرمانداری ها و مردم و حمایت جدی از آن، اقتصاد مقاومتی یک کاغذ مقدس باقی می ماند. 
 
رضایی اظهار داشت: ما با کمک بازار داخلی ایران با وجود همین تحریم ها می توانیم درآمد مردم را 2 الی 3 برابر افزایش دهیم، گفت: باید بازار 80 میلیونی فعال شود و شهرستان ها اجناس تولیدی شان را با یکدیگر مبادله کنند. 

ما همه بحث ها را به تحریم ها ارتباط داده ایم 
 
وی تاکید کرد: ما همه بحث ها را به تحریم ها ارتباط داده ایم و اگر تحریم ها لغو شود خوشحالی خیلی زیادی به وجود می آید اما پس از چند ماه مردم عنوان می کنند که چرا اتفاق مهمی نیفتاده است، البته ما معتقدیم باید این تحریم های ظالمانه لغو شوند.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که قسمت اعظم بازار منطقه در دست ما است، افزود: در بازارهای بین المللی ما تحریم شده ایم البته اگر دو بازار دیگر را فعال کنیم با همین تحریم ها می توانیم اقتصاد بهتری داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آمریکایی‌ها همواره از توافق خوب حرف می‌زنند آمریکا با چه انگیزه ای وارد مذاکره شده است و توافق خوب از نظر آن‌ها چیست اظهار داشت: اگر آمریکایی‌ها می‌توانستند در این راستا با ما مقابله کنند بعد از تحریم و مقاومت ما حمله نظامی به ما می‌کردند و یا جنگ را ادامه می‌دادند اما مذاکرات را در این راستا بهترین روش دانستند و می‌دانند که جلوتر از این نمی‌توانند بروند و اگر سخت بگیرند به خود آسیب می‌زنند.

تشریح 5 سناریو طراحی شده از سوی آمریکا در مقابله با مذاکرات هسته ای کشورمان 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به 5 سناریو طراحی شده از سوی آمریکا در مقابله با مذاکرات هسته ای کشورمان گفت: آن‌ها در ابتدا تحریم را تشدید کرده حمله نظامی و محاصره خلیج فارس را مطرح کردند و سپس سناریو مذاکره را پیش کشیدند و پس از محاسباتشان متوجه شدند که با تشدید و محاصره کشورمان 2 هزار میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند بنابراین وارد مذاکرات شدند و خودشان متوجه شدند که تنها راه حل هسته ای از این سناریوها مذاکره است که کمترین هزینه را دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  اضافه کرد ایران همواره در این راستا منطقی برخورد می‌کند و بر اساس پروتکل‌های الحاقی و ان پی تی که وجود دارد همواره اعلام آمادگی دارد که از تأسیسات هسته ای اش بازرسی شود کشورهای بزرگ جهان شاهد منطقی بودن حرف‌های ایران شدند  و دیدند که ایران در این راستا ناامید نمی‌شود و کاری از غیر از مذاکره نمی‌تواند انجام دهد.

رضایی تاکید کرد: توافق خوب آمریکا این است که چیز ظاهری را برای ما درست کرده است و در عمل ما را از پیشرفت هسته ای بازبدارند و تا جایی که بتوانند با ما همراهی می‌کنند و در تعداد سانتریفیوژها دیدیم که مقداری را قبول کردند و محدوده زمانی را مطرح کرده و آن را تا زیر ده سال مطرح کردند.

وی با بیان این که مذاکرات هسته ای دو بعد دارد گفت: در بعد اول انرژی هسته ای برای ما امکان و سرمایه را فراهم می‌کند که از طریق آن برق، مواد پزشکی و دارویی تولید شده و محیط زیست نیز از این امر مستثنی نمی‌شود ما اگر در مذاکرات به نتیجه هم برسیم و این مقدار نیز کم و زیاد تعیین شود به هر مقداری که به دست می‌آید برای ما پیروزی را به ارمغان خواهد آورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: برای ما اصل مهم این است که برای اولین بار سنگ بنای سیاست خارجی ایران گذاشته خواهد شد در این مذاکره هر نوع رفتاری که با ما صورت می‌گیرد درباره پرونده های بعدی نیز همین سنگ بنا گذاشته خواهد شد چرا که ما تا حال حاضر در چنین عرصه ای با قدرت‌های بین‌المللی وارد دیالوگ و رابطه نشده بودیم و کشورهای دیگر نیز در این سطح با ما وارد بحث نشده بودند.

رضایی تصریح کرد: حتی موشک‌های اس 300 را که از کشور روسیه خریداری کرده‌ایم تا حال حاضر به ما تحویل نداده‌اند چرا که منتظر توافق هستند تا ببینند نتیجه چه خواهد شد.

رضایی افزود: ما در حوزه دفاعی تردید را کنار زده ایم و باید تردید در اقتصاد باید کنار گذاشته شود عده ای وسط اقتصاد چادر زده و نشسته اند و ما را با بلاتکلیفی مواجه کرده اند. پایشان را باید کنار بگذارند و همگی باید دست به دست هم دهند تا تحریم برداشته شود.   
 
وی تصریح کرد: تحریم چه وجود داشته باشد چه نباشد همگی باید متحد شده و وضعیت اقتصاد را باید درست کنیم رهبر معظم انقلاب با زحمت طاقت فرسایی سیاست های اقتصاد مقاومتی را در 24 بند تهیه کرده است و با یک حرکت جمعی و بسیج ملی می توان ملت را دور هم جمع کرد و زندگی خود را سامان داد.  
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که کشور ایران معادن زیادی دارد و از نظر ذخایر نفت و گاز رتبه اول جهان است اقتصاد مقاومتی در این راستا چه کمکی به ما می کند گفت: اقتصاد مقاومتی همواره براین امر تاکید دارد که منابع نباید خام فروشی شود این معادن باید تبدیل به فرآورده و مواد واسطه شوند. متاسفانه منابع ما ارزان فروشی می شود اگر نفت را تبدیل به فرآورده کنیم از هر بشکه نفت 10 برابر آن چیزی که به صورت خام فروخته می شود می توانیم درآمد به دست بیاوریم. متاسفانه ما از آب و خاک خوب درست استفاده نکردیم اقتصاد مقاومتی در این زمینه می گوید باید شیوه های سنتی را کنار گذاشت. 
 
رضایی افزود: اقتصاد مقاومتی همواره براین امر تاکید دارد که مسیری که باید در این راستا به وجود آید باید علمی و منطقی باشد اگر سرمایه در داخل کشور رشد کند کشور به سمت تولید حرکت می کند و افرادی که پول هایشان را در خارج برای سرمایه گذاری قرار می دهند ترجیح می دهند که در داخل سرمایه گذاری کنند.  
 
وی اضافه کرد: اگر تردید با کمک اقتصاد مقاومتی کنار رود بسیاری از مسائل باور نکردنی شتاب می گیرند. 
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که سال های متمادی نفت سهم اصلی را در بودجه داشته است و حال که تحریم ها شدت گرفته این روند معکوس شده است نقش تحریم را در مقطع وابستگی به نفت چگونه ارزیابی می کنید گفت: تحریم دو اثر تخریبی و سازنده داشته است اثر سازنده تحریم ها این بود که یک بار برای همیشه نفت را از اقتصاد ایران جدا کند نفت دو اثر زیان آور دارد که یکی این که دلارهای نفتی را وارد اقتصاد ایران کرده است و دیگر این که تورم را ساختاری دائمی کرده است.  
 
رضایی افزود: بیش از 42 سال است که تورم وارد زندگی ما شده و بیرون نمی رود و یکی از دلایلش دلارهای نفتی که به صورت خام فروشی وارد اقتصاد ایران شده است و تورم را به وجود آورده و دولت همواره تلاش می کند که تورم را کاهش دهد.  
 
وی تاکید کرد: در خرداد ماه امسال یک دهم درصد تورم افزایش پیدا کرده و دولت درصدد کنترل آن است. 
 
کشورهای نفت خیز هیچ وقت دلارهای نفتی را وارد اقتصاد خود نمی کنند 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه کشورهای نفت خیز هیچ وقت دلارهای نفتی را وارد اقتصاد خود نمی کنند تصریح کرد: این کشورها دلارهای نفتی را در جای دیگر تبدیل به کالا و سرمایه می کنند ما نیز باید براین امر توجه کنیم که نفت مان را باید کنار بگذاریم. 

رضایی با اشاره به اثر دوم نقش تحریم در وابستگی به نفت گفت: در این راستا اقتصاد ما تک پایه ای شده است و غرب همواره به تک پایه ای شدن اقتصاد ما امیدوار است و در این راستا طمع ورزی کرد و اقتصادمان را با تحریم مواجه نمود که این امر فقط به علت وابستگی ما به نفت به وجود آمده است. 
 
وی تصریح کرد: نفت باید تبدیل به کالا، خدمات و فناوری شود و سپس وارد اقتصاد ایران شود. 
 
توافق خوب توافقی است که پیشرفت هسته ای ما حفظ شود 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که یک توافق خوب چه مشخصاتی دارد اظهار داشت: توافق خوب توافقی است که پیشرفت هسته ای ما حفظ شود ما همواره به عنوان کشور هسته ای مطرح هستیم و درصددیم که انرژی هسته ای را خود تولید کنیم که این امر باید تثبیت شود.  
 
رضایی تاکید کرد: نباید جلوی تحقیق و توسعه هسته ای ما گرفته شود این یک موضوع علمی است و دلیلی ندارد که جلوی پیشرفتش گرفته و در این راستا تحریم ها نیز باید برداشته شود چرا که این تحریم ها ظلم غیرقابل قبول است و این اشتباه رئیس جمهور آمریکا بود که سنگی را در چاه انداخته است و در جریان فتنه 88 هل شد و فکر می کرد که ایران سقوط می کند این در حالی که بوش رئیس جمهور سابق آمریکا با آن همه ماجراجویی دو سال وارد تحریم نشد کار اوباما ناشیانه بود و باید این تحریم ها را از سر راه ایران بردارد. 
 
وی اضافه کرد: ما همواره قصد جنگ نداشته و نداریم و برخی از این محدودیت ها را نیز پذیرفته ایم و در این راستا مقام معظم رهبری تذکراتی را داده اند و امیدواریم تیم هسته ای کشورمان با شجاعت کار را به جلو ببرند.  

رضایی با اشاره به این که ما موافق توافق هستیم گفت: این توافق باید سنگ بنا درستی داشته باشد

وی با اشاره به این که آیا باید به دوران قاجار و پهلوی برگردیم خاطر نشان کرد: سیاست خارجی در سطح منطقه ای معنا ندارد بلکه در سطح بین‌المللی معنا پیدا می‌کند بنابراین این اولین سنگ بنایی است که باید در آن به نقطه ای که می‌خواهیم برسیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  با تاکید بر این که باید قبول کنیم که از یک حد نباید جلوتر برویم ادامه داد: اگر این مذاکرات در حد پایین برای ما به ثبت برسد در آینده بر اساس همان رویه مذاکرات با ما رفتار می‌کنند.

رضایی افزود: آمریکایی‌ها در چند مسئله با ما درگیر هستند که یکی مسئله اسرائیل، دیگری دست کشیدن ایران از نظام سیاسی و پس از آن، آن‌ها خواستار منحل شدن سپاه پاسداران هستند.

ایران لنگرگاه  پیشرفت، صلح و ثبات در منطقه است

وی با اشاره به این که ان شاالله پس از مذاکرات آمریکایی‌ها ناچاراً ایران را به عنوان قدرت منطقه ای خواهند پذیرفت بیان کرد: ایران لنگرگاه  پیشرفت، صلح و ثبات در منطقه است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که اگر ما در مقابل تروریست نبودیم ناامنی کشورهای منطقه به سمت کشورهای اروپایی کشیده می‌شد افزود: ایران لنگرگاه منطقه است و آمریکا باید به توانایی تحسین کند.

رضایی ادامه داد: طرف مقابل می‌خواهد در مذاکرات حیثیت و اعتبار ما را پایین بیاورد .

وی با اشاره به سخنان فاوبیوس پیرامون مذاکرات گفت: این فرد به دنبال این است که شرکت‌های فرانسوی از سایر کشورها عقب نمانند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که آن‌ها می‌خواهند بگویند ایران کشوری مهم نیست گفت: باید در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا و هم پیمانانش بایستیم.

رضایی در ادامه برنامه در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون بازجویی از دانشمندان هسته ای گفت:ابتدا باید این سؤال را مطرح کنیم که چرا آمریکایی بر این ماجرا پافشاری می‌کنند بنابراین باید اذعان داشت که این مسئله در اقدام تحقیر آمیز مطرح شده است.

وی با بیان این که طرف مقابل به دنبال این است که اراده خود را محکم بر ما تحکیم کنند ادامه داد: آن‌ها به دنبال این هستند که اطلاعات بیشتری را به دست آورند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  رضایی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا جناب عالی در لیست مصاحبه یا بازجویی‌ها هستید گفت: خیر آن‌ها جرات نمی‌کنند با بنده صحبت کنند بنابراین به نفع آن‌ها است که این مسائل را کنار بگذارند.

وی با اشاره به این که این خواسته های آن‌ها نشان دهنده این است که طرف مقابل نمی‌خواهد که به ما اعتماد کنند گفت: آن‌ها به دنبال حل مسائل اساسی نیستند و نمی‌خواهند ما در مسائل هسته ای پیشرفت کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام آن‌ها به دنبال تحقیق و و توسعه در کشور ما نیستند افزود: تحریم‌ها تنها زیر خمی است که از اول انقلاب از ما گرفتند لذا آن‌ها هیچ چاره برای مقابله با ایران ندارند.

رضایی افزود: اگر آن‌ها بر سر عقل بیایند و راه درستی را با ما در پیش بگیرند می‌توان پرونده های دیگری را در پیش گرفت.

وی با بیان این که زیر خم را از آن‌ها خواهیم گرفت گفت: تحریم‌ها بزرگ‌ترین فرصت تاریخی برای ما محسوب می‌شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به هزینه های زیادی که جنگ تحمیلی برای کشور در بر داشت افزود: اگر این جنگ نبود ارتش و سپاه به این حد از قدرت نمی‌رسیدند. 

رضایی ادامه داد: اگر تحریم ادامه یابد ملت دوباره به صحنه خواهند آمد تا از تحریم بزرگ‌ترین فرصت تاریخی را برای شکوفایی کشور فراهم سازیم.

ارسال نظر