کد خبر: ۲۳۸۰|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
در سال های اخیر، دکتر رضایی تمرکز بسیاری بر مباحث علمی نموده و علاوه بر موضوعات مختلف علمی در حوزه های اقتصادی و کارآفرینی، با نقد نظریات پولی مختلف، یک نظریه جدید با عنوان «نظریه عمومی پول» نیز ارایه نموده اند که...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، مقاله علمی دکتر محسن رضایی با عنوان «فرآیند اقتصادی و کارآفرینی» در نشریه کانادایی Entrepreneurship,Business and Economics منتشر شد.

دکتر حجت الله هاشم بیگی دستیار علمی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان مطلب فوق گفت: اگر چه دکتر محسن رضایی در حوزه های علمی بسیار فعال بوده و مقالات و کتب زیادی را به چاپ رسانده است، اما این مقاله حاصل بیش از دو سال مطالعات گسترده دکتر محسن رضایی می باشد و رویکرد این مقاله نزدیک کردن مبنای نظریه کارآفرینی به علم اقتصاد است و زمینه های جدیدی را پیش روی صاحبنظران و محققان این حوزه قرار می دهد.

نظریه دکتر محسن رضایی درباره فرآیند اقتصادی و کارآفرینی در نشریات بین المللی

وی ادامه داد: به اعتقاد دکتر محسن رضایی، علیرغم مطالعات گوناگونی که تاکنون در زمینۀ نظریه‌پردازی در حوزۀ کارآفرینی انجام گرفته است، فقدان یک الگوی مفهومی فراگیر و مورد پذیرش اکثریت صاحبنظران در این حوزه دیده می‌شود.


هاشم بیگی افزود: مقاله دکتر رضایی تلاشی برای ارائه یک نظریه جامع کارآفرینی است و آقای دکتر رضایی مطلب خود را بدین صورت بیان کرده است که؛ دو تعبیر عمده از کارآفرینی در ادبیات آن وجود دارد. دیدگاه شومپیتری که بر ایده و نوآوری و خلاقیت تأکید دارد و دیدگاه کرزنری که بر کشف فرصت کارآفرینانه در فرآیند بازار تمرکز یافته است. . هیچ‌کدام از این دیدگاه ها بجای دیگری قابل‌استفاده نیست، یعنی هرکدام تنها شرایط خاصی از اقتصاد و بازار را می‌توانند تحلیل کنند. در این مطالعه، امکان درستی هر دو عقیده در شرایط خاص مورد پشتیبانی قرار گرفته است. بنابراین در شرایط عمومی یک نظریه جامع از ترکیب آن دو وجود دارد. کارآفرینی به معنای ارزش‌آفرینی هم کشف کارآفرینانه کرزنر را در بردارد و هم خلاقیت و نوآوری شومپیتری. هر نوع تغییر در فرآیند اقتصادی موجب ارزش‌آفرینی می‌شود. لذا رویکرد این مقاله نزدیک کردن مبنای نظریه کارآفرینی به علم اقتصاد می باشد. به عبارت دیگر، کارآفرینی عبارت از تغییر در فرآیند اقتصادی است زیرا که فرایند کارآفرینی عام، انتقال از یک وضعیت تعادلی به وضعیت دیگر است و به دنبال این انتقال، ارزش های جدید به وجود می آید.

هاشم بیگی همچنین بیان نمود: در سال 92 و در حاشیه همایش بین المللی کارآفرینی، دکتر رضایی با پروفسور رینولدز پدر علم کارآفرینی نوین درباره مقاله فوق مناظره ای داشتند که مورد توجه اساتید دانشکده کارآفرینی و همچنین پروفسور رینولدز قرار گرفت.

دستیار دکتر محسن رضایی در پایان سخنان خود گفت: در سال های اخیر، دکتر رضایی تمرکز بسیاری بر مباحث علمی نموده و علاوه بر موضوعات مختلف علمی در حوزه های اقتصادی و کارآفرینی، با نقد نظریات پولی مختلف، یک نظریه جدید با عنوان «نظریه عمومی پول» نیز ارایه نموده اند که حاصل بیش از ده سال مطالعه ایشان می باشد و در یکی از مجلات معتبر بین المللی تحت داوری می باشد.


 جهت دانلود و مشاهده مقاله Entrepreneurship,Business and Economics اینجا کلیک کنید

» ECONOMIC PROCESS AND ENTREPRENEURSHIP


 جهت مشاهده نامه پذیرش مقاله Entrepreneurship,Business and Economics اینجا کلیک کنید

» Acceptance Letter



ارسال نظر
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
4
2
بنده یکی از دانشجویان دکتر رضایی بوده ام. به جرات می توانم بگویم که بهترین اقتصاددان ایران است و متاسفانه ظرفیت علمی ایشان در سایه برند نظامی و سیاسی وی قرار گرفته است.
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
0
5
نظریه پردازی چیست؟
چند تا کتاب ورق زدن، با چند تا مقاله ور رفتن، با دستیار علمی گپ زدن،کمی گوگل کردن،سند چشم انداز را دوباره خواندن، در یک همایش شرکت کردن، با یک استاد خارجی که "عضو وابسته هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران" هم باشد، و برای خودش در سطح جهان بازارسازی می کند، گفتگو کردن سپس مراجعه به دستیار علمی جهت تایپ و ترجمه و منابع نگاری آنگاه چاپ مقاله در یک نشریه که منتظر نمایه سازی ISI است، همه اینها روی هم می شود نظریه سازی و نظریه پردازی.
رضا ترابي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
1
0
جناب آقاي دكتر رضاءي مرد بزرگي است كه خدمات ارزندهاي به اين كشور كرده است وما قدردان ودعاگوي ايشان هستيم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۹
0
0
جو دادن چیپ و ناشیانه ای از سوی یک دستیار را شاهد هستیم. ممنون که هستین.