در سخنان دبیر مجمع تشخیص در اتاق بازرگانی لرستان مطرح شد؛
کد خبر: ۴۴۶۸|
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان لرستان گفت: ملت ایران هشیارتر از قبل شده است و همه ما ملت ایران مصمم هستیم که این روند را تغییر دهیم و اصلاح کنیم. اصلاح وزارت خارجه بخش مهمی از اصلاح اقتصاد ملی ایران است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با اعضای اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان لرستان گفت: ملت ایران هشیارتر از قبل شده است و همه ما ملت ایران مصمم هستیم که این روند را تغییر دهیم و اصلاح کنیم. اصلاح وزارت خارجه بخش مهمی از اصلاح اقتصاد ملی ایران است. 

به گزارش rezaee.ir، دکتر رضایی ظهر روز یکشنبه 17 اسفندماه 1399 با حضور در اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان لرستان در خرم آباد گفت: مشابه نظرات و دغدغه های شما را در اتاق های بازرگانی دیگر استان ها شنیده بودم اما مظلومیت فعالان اقتصادی در استان لرستان، خیلی بیشتر است و ای کاش اتاق های بازرگانی دیگر استان ها، با محرومیت های اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان لرستان آشنا می شدند. 

دکتر رضایی خطاب به کارآفرینان لرستان گفت: ملت ما یک خیز بلند برای احیای خودش برداشته است ولی در سنگر اقتصاد، متوقف شده است و این خطوط دفاعی کارآفرینان ما از سوی دشمن مدام بمباران می شود. فرماندهان و سربازان این جبهه که شما کارآفرینان هستید، نه تنها مورد حمایت قرار نمی گیرید، گاهی اوقات سرزنش هم می شوید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ملت ما گام اول خودش را در تاسیس و تثبیت نهادهای سیاسی و نهادهای امنیتی و دفاعی به خوبی برداشت است. در گام دوم انقلاب یک تحول اقتصادی و فرهنگی باید صورت بگیرد. 

رضایی درباره تحریمهای ظالمانه امریکا علیه کشورمان گفت: امروز با همبستگی و تلاش می توانیم تحریمها را لغو یا بی اثر کنیم؛ در مساله تحریمها، امریکاییها باید همه تحریمها اعم از تحریمهای اولیه و تحریمهای بعد از برجام را به طور کامل و یکجا لغو کنند، زمان و برنامه اجرایی آن هم نباید این شرط را نقض کند. همچنین باید اقدام عملی امریکاییها را بعلت نقض عهد قبلی که داشتند، راستی آزمایی کنیم. همچنین می توانیم با جدیت و وحدت و تلاش خودمان، آنها را وادار به جبران خسارت ناشی از نقض عهد قبلی کنیم.  

وی افزود: متاسفانه شور و هیجان و حمایت از کارآفرینان در این جبهه بزرگ اقتصادی مشاهده نمی شود و گاهی با یک بخشنامه بانک مرکزی، بازرگانان ما متضرر می شوند. دیپلماسی اقتصادی کشور جزو ضعیفترین دیپلماسی اقتصادی کل کشورهای دنیا است. رایزن های اقتصادی کشورهای کمتر توسعه یافته آفریقایی، خدمات زیادی به هموطنان خود می دهند. در ایران، خدمت رسانی به توسعه اقتصاد ملی از سوی وزارت خارجه بسیار ضعیف است. دیپلماسی اقتصادی ایران بسیار ضعیف است. در برجام هیچ هیأت اقتصادی قوی و با تجربه ای وجود نداشت. تعهدات اقتصادی برجام آنقدر ضعیف بود که خزانه داری امریکا توانست یکطرفه آنها را زیر پا بگذارد. و به عنوان مثال کمتر می شنویم که بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی از سیستم عریض و طویل وزارت خارجه و رویکردها و خدمات آن رضایت داشته باشند.

دکتر رضایی گفت: ملت ایران هشیارتر از قبل شده است و همه ما ملت ایران مصمم هستیم که این روند را تغییر دهیم و اصلاح کنیم. اصلاح وزارت خارجه بخش مهمی از اصلاح اقتصاد ملی ایران است. 

وی افزود: بنای ما بر این است که تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه کشور، مبدا تحولاتی در اقتصاد کشور باشد. می خواهیم شجاعانه پیشروی کنیم و انتظار داریم اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی در این راه نقش خود را ایفا کنند. تلاش می کنم نماینده دیدگاه های اقتصادی شما کارآفرینان در میان مسئولین باشم.
 
رضایی گفت: در این سالها شاهد هستیم که در محصولاتی که همه روند تولید آن در داخل کشور انجام می شود و قیمت آنها بر سایر محصولات تاثیر مستقیم دارد، نظیر فراورده های پتروشیمی هر هفته افزایش قیمت ایجاد می شود. این روند آسیب زا است. ما باید صنعت را با زندگی مردم هر از منطقه کشورمان، هدفمند کنیم. باید زنجیره صنعت را در هر منطقه از کشورمان ایجاد کرد. هم زنجیره تولید کالاها و هم زنجیره کسب و کارها اهمیت دارد. باید به مردم هر استان، در تقسیم کار ملی، نقش، مسئولیت و اختیار داد.  

نویسنده کتاب ایران آینده با اشاره به ایده استان های قوی اقتصادی گفت: در رقابت «اقتصادی-هویتی» میان استان ها، انگیزه های اجتماعی به پیشران های اقتصادی اضافه می شود.
 
وی افزود: هدف بانکداری و هدف بورس و هدف صنعت و معدن متفاوت است و این مجموعه ها هر کدام کارکردهای خود را دارند و با حضور مردم است که می توان غبار محرومیت را از چهره استان ها پاک کرد.

پیش از سخنان دکتر رضایی، جمعی از کارآفرینان، صنعتگران، تجار و بازرگانان و نمایندگان کشاورزان استان، با ارائه گزارشی از وضعیت استان لرستان، با قدردانی از توجه دکتر رضایی به دیدگاه های اعضای اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی به عنوان پارلمان بخش خصوصی، خواهان ثبات در تصمیمات اقتصادی دولت و حمایت از تولید شدند.

ارسال نظر