دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسجد آیت الله مدنی خرم آباد؛
کد خبر: ۴۴۷۰|
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
دکتر رضایی گفت: تحول مثبت را در همه زمینه ها از جمله دیپلماسی اقتصادی رقم بزنیم به گونه ای که بیشترین تمرکز سفارتخانه در بخش رایزنی اقتصادی و کمک به بازرگانان ایرانی و کارآفرینان ایرانی در خدمت تولید شغل و رونق تولید باشد.
دکتر رضایی گفت: باید در دهه پنجم فاصله دولت با ملت را کم کنیم و یکی شویم و به سمت آینده گام برداریم و تحول مثبت را در همه زمینه ها از جمله دیپلماسی اقتصادی رقم بزنیم به گونه ای که بیشترین تمرکز سفارتخانه در بخش رایزنی اقتصادی و کمک به بازرگانان ایرانی و کارآفرینان ایرانی در خدمت تولید شغل و رونق تولید باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه یکشنبه 17 اسفندماه 1399 در مسجد آیت الله مدنی شهر خرم آباد گفت: در این سفر، ضمن رایزنی با مسئولان، نخبگان و کارآفرینان استان لرستان، در نشست های هم اندیشی تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم شرکت کردم. می خواهیم از استان ها برای تدوین سیاست های کلی این برنامه، نظرخواهی کنیم. موضوع مهم دیگر، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب برای مردم است.

دکتر رضایی گفت: دولت آینده به عنوان اولین دولت گام دوم انقلاب و مجری برنامه پنج ساله هفتم، اهمیت فراوانی دارد. باید روندهای چهار دهه گذشته را آسیب شناسی کنیم تا در دهه پنجم انقلاب پیشرفت چشمگیری داشته باشیم. عده ای همه چیز را سیاه نمایی می کنند. عده ای هم واقعیت را کتمان می کنند و می گویند هیچ مشکلی نیست و چرخ سانتریفیوژها و چرخ زندگی مردم در حال چرخش است. مردم که به ما می گویند چرخ زندگی شان به خوبی نمی چرخد. پس باید بین مردم رفت، واقعیت ها را از نزدیک دید و گفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دستاوردهای استقرار نظام جمهوری اسلامی در گام اول انقلاب گفت: در این گام، با وجود کارهای فراوانی که صورت گرفته، اقتصاد و فرهنگ ما رشد کافی نکرده است. پیشرفت و آبادانی در این چهار دهه، متوازن و عادلانه نبوده و اکنون می بینیم که نرخ بیکاری در برخی استانها تفاوت فاحش دارد. دشمن در گام اول، با توجه به برداشت خود از ضعف دفاعی ایران، به خاک ایران حمله کردند. در این سالها هم احساس کرده اند که ما در اقتصاد ضعف داریم و محاصره اقتصادی را تشدید کرده اند. ستون پنجم هم در داخل کشور کارشکنی می کند. نفوذی ها، رانتخوارها و بازیگران سیاسی (سیاستبازها)، جنگ اقتصادی و فرهنگی را در فضای حقیقی و مجازی تشدید کرده اند.

دکتر رضایی گفت: با تدابیر امام خمینی (ره) و اقدامات انقلابیون در دهه اول، آینده سیاست پایه ریزی شد. در دهه پنجم باید عرصه سیاست و اقتصاد و فرهنگ سالم سازی شود. در سیاست خارجی، ضعف های بسیار جدی وجود دارد. در وضعیت تحریم های ظالمانه فعلی، باید در سفارتخانه های کشورمان بیشترین تمرکز سفارتخانه در بخش رایزنی اقتصادی و کمک به بازرگانان ایرانی و کارآفرینان ایرانی در خدمت تولید شغل و رونق تولید باشد. متاسفانه وزارت خارجه بخش رایزن های اقتصادی را جدی نگرفته است. وقتی سفره دولت از مردم جدا باشد، دیپلماسی اقتصادی متروک می شود.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ضرورت های توجه به دیپلماسی اقتصادی در دولت گفت: صادرکننده ایرانی که به اروپا می رود، خودش تنهای تنهاست. کسی به او کمک نمی کند. در عراق و سوریه و کشورهای دیگر، از کارآفرینان کشور، حمایت های حقوقی و دیگر پشتیبانی ها نمی شود. وقتی سفره دولت از سفره مردم جدا باشد، بحث های وزارت خارجه به جای تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی، متمرکز بر بحث های سیاسی و کاغذی می شود. معیشت مردم و سربلندی ایران نیاز به دیپلماسی اقتصادی دارد اما دولت یک دیپلماسی کاغذی را دنبال می کند. دیپلماسی کاغذی همان است که می روند برجام را امضا می کنند و ایران تعهداتش را تمام و کمال اجرا می کند و وقتی نوبت آمریکا می شود، آنها می زنند زیر میز و به وعده هاشان و تعهداتشان عمل نمی کنند و ضمانت اجرایی هم در دست نیست که از منافع ملی کشورمان در برابر بدعهدی طرف مقابل استفاده کنیم. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در بحث برجام و تحریم ها، بارها اعلام کرده ام که همه تحریم ها باید به طور کامل و فوری برداشته شود؛ چه تحریم های اولیه که قبل از برجام مطرح بود و چه تحریم های متاخر که بعد از برجام ایجاد شد. همچنین باید راستی آزمایی کنیم. همچنین می توانیم بعد از آن تصمیم بگیریم که از ناقضان توافق، خسارت بگیریم تا عهدشکنی آمریکا تکرار نشود.
 
وی افزود: اقتصاد کشور باید با مدل جدید و الگویی نوین، شکوفا شود که من اسمش را ایالت های اقتصادی گذاشته ام. از روی چه حسابی، سپرده ها و سرمایه های مردم استان ها باید به تهران سرازیر شود؟ باید برای این ایده، نهادهای اقتصادی را پایه گذاری کنیم. 

رضایی گفت: باید در دهه پنجم انقلاب، مردمسالاری فرهنگی و مردم سالاری اقتصادی را به وجود بیاوریم. مردم در مردمسالاری سیاسی، زمامداران را تعیین می کنند. اگر می خواهیم مردمسالاری سیاسی را ارتقا بدهیم، باید سفره دولت و ملت یکی شود؛ آن وقت مردمسالاری سیاسی دچار تحول مثبت می شود. تازگی ها که کرونا آمده، بهانه پیدا کرده اند و به میان مردم نمی آیند و به من می گویند چرا با مردم دیدار می کنید؟

دکتر رضایی گفت: باید در دهه پنجم فاصله دولت با ملت را کم کنیم و یکی شویم و به سمت آینده گام برداریم. باید برای مدیریت جبهه بزرگ اقتصادی، باید دوباره یکی شویم و پشت سر رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم؛ نه جلو بزنیم و نه عقب بمانیم. پا به پای حضرت آقا حرکت کنیم و ان شا الله ثابت کنیم که مردم به برکت خون شهداء، رویاهای شوم دشمنان انقلاب را دفن می کنند.
ارسال نظر