دکتر رضایی در شبکه افلاک:
کد خبر: ۴۴۷۱|
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با شبکه افلاک گفت: باید نخبگان و کارآفرینان وارد عرصه شوند و با بزرگ کردن ظرف اداره کشور، به جوانان میدان کار و آفرینش بدهیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با شبکه افلاک گفت: باید نخبگان و کارآفرینان وارد عرصه شوند و با بزرگ کردن ظرف اداره کشور، به جوانان میدان کار و آفرینش بدهیم.

به گزارش rezaee.ir، دکتر رضایی شامگاه یکشنبه 17 اسفند در برنامه زنده گفتگوی خبری شبکه افلاک گفت: برای تدوین سیاست های کلی برنامه پنج ساله هفتم، از یک سال پیش گفتگو با مردم و نخبگان را شروع کرده ایم. بنا نیست تصمیم گیری درباره همه امور در تهران انجام شود. مردم و نخبگان لرستان هم باید در تدوین سیاست ها به صحنه بیایند و نظر دهند و کمک کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص سوال مجری برنامه در مورد منطقه ویژه آزاد در لرستان گفت: مسئولان استان در مجلس تلاش کرده اند که 200 هکتار از اراضی پارسیلون در استان لرستان را به عنوان منطقه ویژه اقتصادی به تصویب برسانند. امروز هم در استانداری جلسه ای با حضور استاندار و نماینده خرم آباد و مدیران کل استان داشتیم. طرح خوبی است که بنایش بر تولید است. باید در مجمع تشخیص حداکثر تلاشمان را داشته باشیم. البته در میان اعضای مجمع تشخیص، دید خوبی نسبت به عملکرد اقتصادی مناطق آزاد وجود ندارد و این طرح دو سوم آرا را می خواهد. هر خدمتی که بتوانیم انجام می دهیم. من نماینده شما هستم. نظرات شما را به اعضای مجمع تشخیص منتقل خواهم کرد و سعی می کنم تصمیمی که به نفع کشور و لرستان است گرفته شود.

دکتر رضایی در مورد بیانیه گام دوم انقلاب و جایگاه استان لرستان گفت: به نظر می رسد یک بی توجهی عمیق به لرستان صورت گرفته و باید این نگاه نسبت به یازده استان حاشیه زاگرس تغییر کند. این غفلت و فرصت سوزی در زمان جنگ و بعد از آن صورت گرفت و تا حدی نهادینه شد. در این استان ها طرحهای اقتصادی متناسب با زندگی مردم وجود ندارد. باید ببینیم عمده مشاغل مردم اینجا چیست و صنایع مرتبط با آن را تاسیس کنیم. مثلاً اینکه 80 درصد مردم استان لرستان، تحصیلات بالای دیپلم دارند، نشان می دهد که جاذبه تاسیس دانشگاه هم در آن وجود دارد. هر کاری می خواهد صورت بگیرد، باید با زندگی مردم مرتبط باشد. صنعتی که در لرستان قرار می گیرد، باید هدفمند متناسب با استعداد انسانی و طبیعی همین منطقه باشد.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی مردم افزود: الان برخی فرهنگیان به خاطر مشکلات معیشتی چند جا کار می کنند. کارگران هم تحت فشار هستند. مساله اصلی توجه به پیشرفت اقتصادی متوازن در کشور و رفع تبعیض نسبت به برخی استان های کمتر برخوردار است. ایران باید به صورت پایتخت ِ فراگیر اداره شود؛ فرض مدیریت باید این باشد که همه شهرها به نوعی پایتخت هستند و محل زندگی مردمی هستند که عزیز و محترمند.

دکتر رضایی درخصوص اشکالات در اجرای سیاست های اصل 44 گفت: در لرستان و استان های مشابه، دو اشتباه بزرگ در اجرای سیاست های اصل 44 صورت گرفته است. یکی اینکه در واگذاری صنایع به بخش خصوصی، اهلیت افراد سنجیده نشده است. برای شناخت اهلیت در بسیاری از کشورها، دفترچه ای از سوالات را از فرد می پرسند و سپس راستی آزمایی می کنند. دوم اینکه قرار بود پول کارخانجاتی که در کل کشور به بخش خصوصی می دهند را در استان های محروم سرمایه گذاری کنند. در این موضوع هم تخلف جدی صورت گرفته است. شرکت پارسیلون را به غلط واگذار کرده اند و وقت زیادی از استان و کشور در این موضوعات گرفته شده است. در شهرستان الیگودرز هم بسیاری از معادن، بدون صنعت فراوری مانده اند. در شهرستان دورود هم همین مشکل هست. در کشورهای مختلف جهان، خرده سنگ های معدنی را می خرند و محصول تولید می کنند. اینجا هم باید فراوری صنعتی و معدنی داشته باشیم.

وی افزود: از آسیب هایی که در گام اول انقلاب داشته ایم، باید خارج شویم. یکی از این آسیب ها جدایی سفره دولت و مردم است. الان دولت، اوراق قرضه چاپ می کند و از مشکلات آینده بی خبر است. برخی مدیران اجرایی و مسئولان نهادهای مختلف کشور، مردم را به سوی بورس سوق دادند و عده محدودی که بعضاً چترباز اقتصادی هستند، سود کردند و مردم ِ محروم، متضرر شدند و سیلی خوردند. نمی شود گرانی، بورس و بانک به صورت مردم سیلی بزند و دولت نوسانات اقتصادی را کنترل و مهار نکند. به مردمی که وارد بورس شده اند، پیشنهاد می کنم صبر کنند تا با فرمول هایی بورس به وضعیت مطلوب برگردد.

دکتر رضایی گفت: باید چرخ زندگی مردم بچرخد. بسیاری از مردم می گویند چرخ زندگی ما به خوبی نمی چرخد. برخی نان خانواده خود را قرضی تهیه می کنند. بسیاری از کارمندان و کارگران و بازنشستگان، حقوق کافی نمی گیرند. قدرت خرید مردم کم شده و قیمت ها هفتگی افزایش پیدا می کند. این وضعیت اقتصادی شایسته مردم ما نیست. باید نخبگان و کارآفرینان وارد عرصه شوند و با بزرگ کردن ظرف اداره کشور، به جوانان میدان کار و آفرینش بدهیم. ما این کار را در دفاع مقدس انجام دادیم. بچه های لرستان غیر از تیپ 84 خرم آباد، لشکر خود را ساختند و سرزمین هامان را از دست دشمن آزاد کردیم. باید در اقتصاد هم شبیه همان لشکرها، جبهه بزرگ اقتصادی را شکل دهیم؛ کارگاه های کوچک و مشاغل خانگی در پویایی اقتصاد، تاثیر فراوانی دارند.

وی افزود: باید مدیریت و الگوی حکمروایی کشور را تغییر بدهیم. باید توان جوانان و نخبگان را شناسایی و آزاد کنیم تا اقتصادمان پیشرفت کند و شکوفا شود.

دکتر رضایی درباره موضوع آب لرستان گفت: استانهای زاگرسی، سرچشمه بزرگترین رودخانه های کشور هستند و کمترین بهره برداری از آب ها را دارند. سد بختیاری در استان لرستان هنوز ساخته نشده است و طرح ها نیمه تمام مانده اند. باید برای این استان ها، حق آبه تعیین کرد و وزارت نیرو با اعتقاد باید پای کار بایستد و کار را به نتیجه برساند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: الان سیاست بیش از حد وارد تاثیرگذاری و جهت دهی به طرح های اقتصادی شده است. سیاست زدگی و منیّت، باعث شده تا چهارده پانزده هزار طرح نیمه تمام در کشور داشته باشیم.
 
وی درخصوص تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران گفت: مشاهده کردید که دولت امریکا در زمان اوباما و ترامپ، ما را تحریم کرد. بحث هایی در مورد برداشتن تحریم ها هست. من عرض کردم که آمریکایی ها باید همه تحریم ها را کامل و فوری بردارند. باید از اقدامات غرب راستی آزمایی شود. بعد از آن حتی می توانیم خسارتی که به خاطر نقض عهد امریکا به اقتصاد ما وارد شد را هم از آمریکا بگیریم. دولت ها باید به مسائل اساسی توجه کنند. الان در دیپلماسی اقتصادی هم دچار ضعف هستیم. وزارت خارجه ما اولویتش اقتصاد نیست. در سوریه و عراق، تجارت ایران را باید توسعه بدهیم تا ترکیه جای ما را نگیرد. اگر اقتصاد ایران و عراق و سوریه و لبنان و کل کشورهای آسیای جنوب غربی با همدیگر پیوند بخورد، همه کشورهای منطقه سود می برند.
 
فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس افزود: زمانی که ارتش صدام به ایران حمله کرد، تصورش، پیروزی ِ قطعی بود. برخلاف تصور تحلیلگران آمریکا و اروپا و سازمان های جاسوسی، ایران پیروز شد. دلیل این پیروزی این بود که جوانان ما خودشان را پیدا کرده بودند و فرمول جنگیدن را یافته بودند. آنها با تعقل و توکل، با خلاقیت و نوآوری و ایثار جبهه بزرگ دفاع را مدیریت کردند و پیروز شدند. یکی از این حماسه آفرین ها، آقای سعادت از فرماندهان لرستان بود که ترکش خمپاره به شکمش خورد و زخمش را با چفیه بست و به همرزمانش گفت جلو بروید. الان هم کسانی می خواهیم که به جوانان بگویند: جلو بیایید. باید دست دزدها و رانتخوارها را قطع کنیم. محیط را سالم کنیم و به جوانان روحیه دهیم که مسیر را باز کنند و جلو بروند.

دکتر رضایی در پایان گفت: باید مشکلات را بشناسیم و در عین حال امید به تحول مثبت داشته باشیم؛ کشور و ملت و نظام، ظرفیت های بزرگی دارد و تمام مسائل با روی کار آمدن دولت قوی، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخگو در چارچوب بیانیه گم دوم انقلاب حل خواهد شد.
ارسال نظر