با حضور دکتر رضایی در جمع خبرنگاران انجام شد؛
کد خبر: ۴۴۹۴|
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
دکتر رضایی با هدف تحول در حکمرانی و جلب مشارکت مردم در تشکیل دولت قوی، کارآمد، پاسخگو و مسئولیت پذیر، از سامانه «مردم‌یار» رونمایی کرد.
دکتر رضایی با هدف تحول در حکمرانی و دولت آینده و جلب مشارکت مردم در تشکیل دولت قوی، کارآمد، پاسخگو و مسئولیت پذیر، از سامانه «مردم‌یار» رونمایی کرد.
 
به گزارش rezaee.ir، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ظهر سه شنبه 26 اسفندماه با حضور در خبرگزاری تسنیم، از طرح پیشنهادی خود با عنوان سامانه «مردم‌یار» با هدف تحول در حکمرانی و جلب مشارکت مردم در تشکیل دولت قوی، کارآمد، پاسخگو و مسئولیت پذیر راه اندازی شده، رونمایی کرد.

رضایی در مراسم رونمایی از سامانه «مردم‌یار» گفت: سامانه‌ای که رونمایی می‌کنیم یک سامانه ارتباط سریع، نزدیک و خودمانی بین دولتمردان آینده کشور و مردم ما است. سامانه مردم یار، قصدش این است درهای بسته دولت را به روی مردم باز کند و مدیریت اجرایی کشور را از پشت درهای بسته خارج کند. این تحول و خروج از تصمیم گیری پشت درهای بسته، چه به صورت سفرهای استانی و جلسات حضوری با مردم و چه به کمک فضاهای ارتباطی مجازی که زیرساخت هایش در ایران فراهم شده، مفید است. 
 
وی ادامه داد: هیچ دلیلی ندارد که اگر مشکلی در یک روستا به وجود می آید، دولت مرکزی خبردار نشود و چند سال بگذرد تا دولت مرکزی از درد مردم یک روستا یا شهر کوچک با خبر شود. یکی از دستاوردهای انقلاب ما این بوده است که صدای مردم شنیده شود؛ چه در انتخابات ها و چه در ارتباط مستقیم مسئولان با مردم، بویژه در دهه های اول انقلاب، این ارتباط حاکمیت و مردم پررنگ تر بود. در سالهای اخیر با بسته شدن درها به روی مردم، با مشکل فاصله گذاری مدیریتی مواجه شده ایم و در شرایط کرونا این فاصله بیشتر شد. این در حالی است که در شرایط تحریمها باید درد دل مردم را بشنویم. درست نیست که در شب عید، پدرها شرمنده خانواده خود باشند.

وی ادامه داد: قرار بود که ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی برسد تا معیشت مردم تامین شود و شب عید مشکل نباشد. در سه سال اخیر 51 میلیارد دلار برای ارز 4200 تومانی رفته ولی کالاهای اساسی وارداتی با قیمت بالاتر از ارز 20 هزار تومانی به دست مردم رسیده است. چیزی حدود 600 هزار میلیارد تومان در این وسط کجا رفته است؟ و به دست چه کسانی رسیده است؟ صرف چه چیزی شده است؟ متاسفانه دولت بی برنامه است و نظارت نمی کند. سکوت مردم و همراهی مردم، نباید باعث اشتباه کاری دولتمردان و مسئولان شود. آن هم در مورد کالاهای اساسی که دولت یارانه اش را می دهد. 51 میلیارد دلار از ذخایر دولت کم شده و روی پشتوانه پول ملی اثر منفی گذاشته و یکی از عوامل کاهش ارزش پول ملی شده است، بدون اینکه آن تاثیر واقعی را بر کنترل قیمت به نفع مردم داشته باشد.

دکتر رضایی گفت: چه من در صحنه انتخابات حاضر شوم و دولت تشکیل دهم و چه هر کس دیگری دولت را تشکیل دهد، سامانه «مردم یار» را در اختیار خواهد داشت تا درهای بسته دولت به روی مردم باز شود و در اسرع وقت مشکلات به گوش دولتمردان برسد یا افراد شایسته و لایقی که برای اداره کشور مفید هستند، با این سامانه از سوی مردم به دولت معرفی شوند. 

وی گفت: علت راه اندازی این سامانه این است که گام دوم انقلاب سرآغاز تحولات مثبت در جامعه است و امامین انقلاب، امامین تحول بوده اند. در گام دوم باید به دنبال یکی شدن سفره دولت و ملت، یکی شدن همه گروه ها و جناح هایی که در چارچوب انقلاب اسلامی کار می کنند باشیم تا با بسیج امکانات و نیروها، تحول در مدیریت و اداره کشور را شاهد باشیم. اینها پیشنهادهای ما برای ایجاد تحول در امور است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "سامانه مردم یار دارای چهار بخش اصلی است"، گفت: بخش اول به بیان مشکلات و مسائل مردم مربوط است. این سامانه در تمام خانه ها و موبایل ها در دسترس خواهد بود و مردم می توانند در سطح روستا، شهر، استان و ملی، مشکلات خود را طرح کنند. مردم مشکلات نظام را مسائل خود می دانند و باید بتوانند فکر و اندیشه خود را در هر سطحی به مسئولان بگویند. در همین بخش می توانند دیدگاه ها و راهکارهایی را برای حل مسائل طرح کنند.

رضایی با بیان اینکه "بخش دوم سامانه، «بانک مدیران فردای کشور» است"، اظهار داشت: انقلاب و دفاع مقدس یک فراخوان عمومی برای شناسایی نخبگان بود. انقلاب یک فراخوان عمومی برای شناخت مدیران و نخبگان ناشناخته جامعه بود. در این بخش امکان اعلام توانمندی مدیرتی افراد و نخبگان از دل شهرها تا روستاها وجود دارد. رزومه ها و توانمندی ها را ارائه می کنند. ما حداقل 10 هزار مدیر برای آینده کشور نیاز داریم. از بخشداری ها تا مدیران کل و وزیران. باید برای شکل‌گیری یک دولت قوی و کارآمد، از مردم استفاده کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به اینکه "بخش سوم این سامانه، «جمع سپاری» است"، گفت: یکی از مشکلات مردم، مَسکن است. دوازده میلیون جوان به مسکن و شغل نیاز دارند. ما حل این مشکل را در آینده جمع سپاری خواهیم کرد؛ یعنی مردم هم مشکلات را بیان کنند و هم پیشنهاد بدهند. در موضوع زمین، وام ها و بازپرداخت ها، مردم پیشنهاد بدهند.
 
وی افزود: الان یک جوان برای تهیه مسکن، باید زمانی حدود 70 سال پس انداز کند تا صاحبخانه شود. دولت پروژه تامین مسکن ارزان قیمت برای اقشار مختلف مردم را به حالت نیمه تعطیل درآورده است و بزرگترین رکود در مسکن طی سالهای اخیر بوده است. دولت می توانست طرح مسکن مهر را با اصلاحاتی با عنوان مسکن مهر ایرانیان ادامه دهد، اما آن طرح تعطیل شد و هیچ چیز هم جایگزین نشد و این رکود مسکن در کلیه صنایع و فعالیتهای دیگر کشور، تاثیر منفی گذاشت و رکود را در همه بخشها زیاد کرد.

نویسنده کتاب ایران آینده گفت: بخش چهارم در سامانه مردم یار، «کابینه مردم» است. از همه مردم تقاضا داریم که افرادی که می شناسند و یا گمنام هستند را به ما معرفی کنند تا در کابینه آینده حاضر باشند. آن الگوی تشکیل کابینه که در گام اول انقلاب مرسوم بود، در گام دوم انقلاب قابل تکرار و ادامه نیست. اینکه یک نفر بدون مشورت با مردم و بدون هماهنگی با قوای دیگر، کابینه انتخاب کندف مفید نیست. اینکه تشکیل کابینه یا سراسر اختلاف و درگیری باشد یا از مردم فاصله بگیرد، مفید نیست. ما نیاز به الگوی جدیدی در انتخاب رئیس جمهور، تعیین برنامه و چینش کابینه داریم. اگر خواهان تحول هستیم باید الگو را با مشورت مردم تغییر دهیم. مردم سالاری دینی را باید با جدیت و با تکیه به راه حل های بومی دنبال کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تاکید کرد: این سامانه که به نشانی اینترنتی https://mardomyar.rezaee.ir در دسترس همه ایرانیان قرار دارد، نتایج موثر و مفیدی خواهد داشت که در اختیار دولت قوی، کارآمد، مسئولیت پذیر و پاسخگوی آینده قرار خواهد گرفت. 
ارسال نظر