محسن رضایی در نشست با اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:
کد خبر: ۴۶۰۷|
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵
دکتر محسن رضایی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: لازم است که زمامداری اقتصادی و سیاسی را از هم جدا کرده و رابطه آنها را تنظیم کنیم. دولتمردانی که سررشته‌ای از اقتصاد ندارند باعث آسیب فراوان به این حوزه می‌شوند.


به گزارش rezaee.ir دکتر محسن رضایی صبح سه شنبه ۱۱ خرداد۱۴۰۰با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: امروز برای میتینگ دادن یا اینکه اتاق بازرگانی و اصناف را زینت المجالس بدانم اینجا نیامده‌ام، بلکه ما درد مشترکی به نام اقتصاد داریم و همه به دنبال توسعه اقتصادی ایران هستیم.
دکتر رضایی با بیان اینکه تنها کسی که در ۲۰ سال اخیر فریاد اقتصادی زده است من هستم، گفت: حتی در سال ۹۲ نسبت به سقوط پول ملی هشدار دادم و اعلام کردم که آمده‌ام که ارزش پول ملی سقوط نکند.
فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: اسناد تاریخی و یادداشت های شهید حسن باقری در بهمن سال ۱۳۶۰ و وقتی که برای عملیات فتح المبین آماده می‌شدیم نشان می‌دهد؛ آنجا گفتم که در جنگ پیروز می‌شویم اما مطمئن باشید پس از جنگ ما را محاصره اقتصادی می‌کنند و کشورهای عربی را بر علیه ما متحد می‌کنند.

کاندیدای ریاست جمهوری با تحلیل فضای اقتصادی کشور در دهه گذشته گفت: متاسفانه دهه ۹۰، دهه فرصت‌های از دست رفته است. ژاپنی‌ها نیز دو دهه گم شده در اقتصاد دارند. دهه ۹۰ نیز برای ما دهه از دست رفته است. در این دهه میانگین رشد اقتصادی صفر شد، میانگین تورم ۲۴ درصد بود که بدترین آن در سه سال گذشته است، میانگین رشد سرمایه ثابت خالص منفی پنج درصد بود و در طی ۵۰ سال اخیر برای اولین بار رشد استهلاک سرمایه از رشد سرمایه‌گذاری بیشتر شد.آمارها نشان می‌دهند که کیک اقتصادی در حال کوچک شدن است.
 نویسنده کتاب ایران آینده در بخش دیگری از این جلسه گفت: اتاق‌های بازرگانی و اصناف در طی چند سال گذشته رشد خوبی در حوزه علم و دانش داشته‌اند. عقلانیت خوبی در اتاق بازرگانی در حال شکل‌گیری است که امیدوار هستیم این موضوع در چند سال آینده کمک‌کننده باشد.

دکتر رضایی با اشاره به نقص های دولت‌های گذشته گفت: در ابتدا باید جلوی اشتباهات را بگیریم، نباید بگذاریم که دولت‌های گذشته تکرار شوند. از شما خواهش می‌کنم اجازه ندهید دولت‌های قبل تکرار شوند، ممکن است به نقطه غیرقابل بازگشت برسیم که این موضوع در شأن مردم ایران نیست.

وی افزود: البته در چنین وضعیتی همه ما مقصر هستیم و باید با هم جلوی اشتباهات را بگیریم اما این موضوع باید از دولت شروع شود؛ چرا که جای اصلی که جلوی پیشرفت را می‌گیرد، دولت و دولتمردان هستند که با وجود اینکه سررشته‌ای از اقتصاد ندارند باعث آسیب فراوان به این حوزه می‌شوند.

دکتر رضایی با تاکید بر اهمیت اصلاح و تنظیم رابطه دولت با اقتصاد گفت: یک جا باید دست دولت قطع شود مانند دخالت دولت در ارزش پول ملی یا مجوزات و اجرائیات که دولت باید دخالت خود را از آن قطع کند؛ یک جایی هم باید رابطه دولت با اقتصاد تنظیم شود. دولت می‌تواند شتاب‌ دهنده خوبی باشد اما این شتاب دهنده نباید در قامت رقیب بخش خصوصی ظاهر شود؛ کار شتاب دهنده رقابت نیست. برای مثال اگر بیمه مرکزی شروع به ارائه بیمه اتکایی کند یا بانک‌ها و وزارتخانه‌ها بنگاهداری کنند دیگر حالت شتاب دهنده ندارند، کار آنها شتاب دهنده است.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تصریح گفته هایش تاکید کرد: لازم است که زمامداری اقتصادی و سیاسی را از هم جدا کرده و رابطه آنها را تنظیم کنیم.در ابتدا باید زیرساخت‌ها درست شوند و در اولویت بعدی به بهبود فضای کسب و کار پرداخته شود؛ البته یک قانون در این مورد وجود دارد اما چقدر به این قانون عمل می‌شود؟ در ماه‌های اول من حتما این قانون را اجرایی می‌کنم علاوه بر این، در این مورد اجازه تخلف به دولتمردان داده نخواهد شد.
وی در پایان گفت: در سه ماهه آخر سال گذشته من به ۲۵ استان سفر داشتم و در همه سفرها با اتاق‌های بازرگانی جلسه گذاشتم، اما نیاز بر این بود که به اتاق مرکزی هم بیایند. اگر خدا توفیق خدمت بدهد جایگاه واقعی اتاق ایران را به شما بازخواهم گرداند.
در این جلسه تعدادی از اعضای اتاق ایران، به نمایندگی از فعالان بخش تولید، تجارت و کشاورزی کشور، با ارائه گزارش هایی از وضعیت کسب و کار خود، دیدگاه ها و مشکلات اقتصادی خود را با دکتر محسن رضایی درمیان گذاشتند.
ارسال نظر