کد خبر: ۴۶۱۳|
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
دکتر محسن رضایی گفت: بانک مرکزی ما نتوانست بفهمد پولی که از بانک‌ها بخاطر کاهش نرخ سود خارج می‌شود اگر وارد تولید نشود، موجب حباب بزرگی در بورس می‌شود که در نهایت و در جایی خواهد ترکید.
دکتر محسن رضایی گفت: با افزایش جذابیت تولید و کاهش هزینه‌های آن و همچنین وضع مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد نقدینگی را به سوی تولید هدایت خواهیم کرد.

به گزارش rezaee.ir، دکتر محسن رضایی در جمع خبرنگاران گفت: برنامه دولت ما برای مهار نقدینگی این است که تولید را به شدت پر جاذبه کنیم و بازدهی این بخش را از طریق کاهش هزینه‌های تولید بالا ببریم و از سوی دیگر، بر فعالیت‌های غیر مولدی که هم اکنون مالیات نمی‌پردازند، مالیات وضع خواهیم ‌کرد که در نهایت بازدهی تولید را افزایش دهیم.

وی افزود: اصلاح محیط کسب و کار یکی از اقدامات مهم برای تسهیل و افزایش بازدهی تولید است. هم اکنون مجوز بسیاری از فعالیت‌ها در تهران صادر می‌شود که این امر می‌تواند در استان‌ها انجام شود و کارآفرین چند روز معطل صدور مجوز و متحمل هزینه حمل و نقل نشود. چرا کارآفرین باید هزینه معطل شدن در تهران را بدهد و چرا باید وامی که می‌خواهد، بجای اینکه همان روز بدستش برسد، شش ماه دیگر دریافت کند؟

نامزد انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری، همچنین از داشتن پنج یا شش برنامه برای کاهش هزینه‌های تولید و از جمله استفاده از فناوری‌های نو مانند فین تک، بلاک چین و رمزارز‌ها خبر داد و افزود: در فناوری‌های نوین، دانشجویان می‌توانند حین تحصیل، نوآوری‌های خود را عرضه کنند و درآمد داشته باشند و این اقدامی است که در کشور‌هایی نظیر هند انجام شده و حتی یکی از وزارتخانه‌های ما دو طرح دانشجویی را از طریق فناوری‌های جدیدی که وزارت خزانه‌داری هند به کار گرفته بود، خریداری کرد که این امر می‌تواند الگوی مناسبی برای استفاده از توان علمی دانشجویان ما نیز باشد.

رضایی همچنین گفت: اصولا نقدینگی و پول، تشنه بزرگ شدن است؛ یعنی پول جایی می‌رود که بزرگتر شود و دو مسیر برای پول متصور است: یکی رانت و دلالی و دیگری مسیر تولید.

وی افزود: اگر تولید، جاذبه و بازدهی بالایی داشته باشد، مانند یک آهنربا و قوی‌تر از رانت و دلالی، نقدینگی را به سوی خود جذب خواهد کرد، اما اگر هر یک تومان که وارد تولید می‌شود یک ریال بازدهی و هر یک تومان که وارد رانت می‌شود دو ریال بازدهی داشته باشد، پول به سوی تولید نخواهد رفت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مشکل دولتمردان ما این است که پول را نمی‌فهمند و بانک مرکزی ما نتوانست بفهمد پولی که از بانک‌ها بخاطر کاهش نرخ سود خارج می‌شود اگر وارد تولید نشود، موجب حباب بزرگی در بورس می‌شود که در نهایت و در جایی خواهد ترکید و اگر می‌دانستند پول یعنی چه و گردش پول را می‌شناختند، هیچ وقت دست به چنین خطای بزرگی نمی‌زدند.
ارسال نظر