کد خبر: ۴۷۹۹|
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
معاون اقتصادی رییس جمهور طی سفر به استان کرمان، در هشتاد و پنجمین شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع "بررسی موانع و مشکلات تولید" که با حضور استاندار کرمان، پورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس،  مدیران اقتصادی، فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، حضور یافت.

دکتر محسن رضایی طی سخنانی در این مراسم ضمن تبریک تولد امام رضا (ع) و سالروز آزادسازی خرمشهر در پاسخ به دغدغه‌ها، درخواست ها و مشکلات فعالان اقتصادی حاضر در جلسه قول پیگیری داد.

وی با بیان این که مشکل اساسی و مهم کشور مقوله صنعتی نشدن است افزود: ایران ۱۵۰ سال پیش و همزمان با ژاپن و خیلی زودتر از چین و کره جنوبی فرآیند صنعتی شدن را آغاز کرد اما به گمان اینکه بنگاه داری و کارخانه داری صنعتی شدن است، عملا پیشرفتی در صنعتی شدن برایش رقم نخورد.

رضایی ادامه داد: چه بسیار بنگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ و موفقی که طی این سال‌ها از یادها رفتند و نابود شدند و دیگر اثری از آن‌ها نیست و این یعنی فرآیند صنعتی شدن در کشور رخ نداده است.

مشکل بزرگ و اساسی کشور صنعتی نشدن است/ سه برنامه مهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: متاسفانه برخی مدیران و مسئولان هنوز صنعتی شدن را در وزارت صمت می‌جویند؛ حال آنکه صنعتی شدن در حوزه‌های کشاورزی، سلامت، محیط زیست و حتی دانش در حال اتفاق افتادن است و امروز نه تنها دولت و مجلس بلکه همه کارآفرینان و دانشگاهیان و مردم باید فکری به حال این عقب ماندگی بکنند.

محسن رضایی با اشاره به بهره‌وری پایین اقتصاد و صنعت کشور گفت: با وجود صد‌ها میلیارد دلار هزینه در حوزه‌های مختلف صنعت و اقتصاد امروز می‌بینیم که در حوزه های صنعتی و تجاری عقب ماندگی‌های زیادی داریم  و این برای ایرانی که مهد علم و فرهنگ و تمدن و اندیشه بوده است درد بزرگیست.

وی با بیان اینکه در تنها بخشی که فرآیند صنعتی شدن را می‌پیماییم حوزه دفاعی است، افزود: روزی لشکرها و یگان‌های ما در دوران دفاع مقدس بر سر سهمیه بندی  و تقسیم مهمات آر پی جی هفت که یک سلاح ضد تانک بود مشکل داشتند و حالا می‌بینیم با صنعتی شدن حوزه دفاعی چطور قدرت‌های بزرگ با سبقه ۱۰۰ ساله صنعت دفاعی از ما ‌می‌ترسند.

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: اکنون در دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در حال تدوین ۳ سند مهم در خصوص ۱- تحول در ساختار بودجه ۲- تحول در نظام بانکی و ۳- سرمایه‌گذاری،تولید و اشتغال هستیم که با تغییر دولت‌ها و مجالس هم تغییر نکنند.

مشکل بزرگ و اساسی کشور صنعتی نشدن است/ سه برنامه مهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا

معاون اقتصادی رییس جمهور در پایان ضمن درخواست صبر و تحمل از مردم گفت: باید مانند دوران انقلاب و جنگ فاصله بین مردم و دولت برداشته شود؛ کارهای بزرگ و اساسی ممکن است در ابتدا کمی سختی داشته باشد اما در نهایت باعث ایجاد تحولات عظیم و منتج به گشایش‌های بزرگ می‌شود. صاحبان قدرت هم از تحول نباید بترسند. کارهای نمایشی فرصتها را از پیشرفت کشور می گیرد.

ارسال نظر