کد خبر: ۴۸۱۵|
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم با تمجید از تصمیم شورای عالی هماهنگی سران قوا برای تفویض اختیار مدیریت بازار ارز به بانک مرکزی گفت: یکی از دلایل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، مدیریت یکپارچه بانک مرکزی در بازار است.

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: اگر قرار باشد که اختیاری وجود نداشته باشد یا بخشی از مدیریت کار دست سایر نهادها باشد، نباید انتظار داشته باشیم که اتفاق خاصی در بازار ارز رخ دهد؛ لذا اقدام اخیر شورای عالی هماهنگی سران قوا در خصوص واگذاری اختیارات مدیریت بازار ارز به بانک مرکزی، کار مطلوب و درستی است و اگر این بانک نتواند مدیریت ارز را به خوابی به پیش ببرد، می‌توان او را مورد مؤاخذه قرار داد.

قادری یادآور شد: در حال حاضر بانک مرکزی می تواند رشد نقدینگی و پایه پولی و همچنین بازار ارز را با ابزارهایی که در اختیار دارد کنترل و منابع ارزی را مدیریت کند.

 

وی با اشاره به فضای مساعد فضای منطقه و بین‌الملل برای ایران ایجاد شده است، گفت: اگر بانک مرکزی بتواند ارز حاصل از صادرات را به داخل بازار برگرداند، در این صورت می‌تواند پاسخگو باشد و شرایط بهتری در بازار ارز داشته باشیم.

قادری خاطرنشان کرد: یکی از دلایل کاهش اخیر نرخ ارز در روزهای اخیر، مدیریت یکپارچه بازار ارز از سوی بانک مرکزی و تقویض اختیارات بیشتر به رئیس کل بانک مرکزی است؛ در کنار آن هم بخشی از منابع ارزی ما آزاد و سبب شده تا همین بحث آزادسازی منابع ارزی ایران و حذف تقاضای سفته بازی در بازار ارز تأثیرگذار باشد.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: کنترل و نظارتی هم که بانک مرکزی اعمال کرده، در کنار موارد مذکور مؤثر است.

 

به گزارش ایرنا، شورای عالی هماهنگی سران قوا ششم خرداد با افزایش اختیارات بانک مرکزی برای مدیریت نوسانات بازار ارز موافقت کرده بود که به گفته کارشناسان این اتفاق (افزایش اختیارات بانک مرکزی) در کاهش اخیر نرخ ارز مؤثر بوده است.

 

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی ۱۹ اردیبهشت‌ماه امسال در صحن علنی مجلس در واکنش به نمایندگانی که معتقد بودند که بانک مرکزی باید پاسخگوی همه مشکلات ارزی کشور باشد، گفته بود: نمایندگان که درصدد پاسخگویی ارزی از بانک مرکزی هستند باید پاسخ دهند آیا همه اختیارات دست این مجموعه است؟ باید کمک کنیم اختیارات لازم را داشته باشیم زیرا نمی‌توانیم پاسخگوی مواردی باشیم که در اختیار ما نیست.

منبع: ایرنا
ارسال نظر