کد خبر: ۴۸۲۰|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
بر اساس حکم رئیس جمهور برای رئیس دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، به‌نظر می‌رسد تشکیل یک دبیرخانه قوی مهمترین تغییر در این ساختار باشد که مسئولیت تشکیل آن به محسن رضایی سپرده شده است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی اخیرا در حکمی محسن رضایی را به عنوان رئیس دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا منصوب کرد. ماموریتی جدید برای معاون اقتصادی سابق رئیس جمهور که به نظر می‌رسد انتقاد رهبر معظم انقلاب از عملکرد شورای عالی سران قوا باعث شده تا رئیسی به منظور رفع ایرادات، تغییراتی در ساختار و اختیارات آن ایجاد کند.

بر اساس حکم رئیسی به‌نظر می‌رسد تشکیل یک دبیرخانه قوی مهمترین تغییر در این ساختار باشد که مسئولیت تشکیل آن به محسن رضایی سپرده شده است.

براساس کسب اطلاع خبرنگار فارس از دبیرخانه شورای عالی سران قوا، هشت ماموریت به رضایی سپرده شده است؛ نخست تدوین دستور جلسات و برنامه ها در راستای ماموریتهای محوله به شورا به منظور طرح در نشست سران قوا است. این دستور جلسات بر اساس ابلاغ رهبر انقلاب، رییس جمهور یا موضوعات فوری و مهم کشور انتخاب و تدوین می شوند.

همچنین برگزاری منظم جلسات شورا وظیفه دیگر دبیرخانه این شورا است. بر این اساس هر هفته سران سه قوه به میزبانی یکی از قوا گرد هم می آیند و به بررسی موضوعات می پردازند. همچنین پیگیری مصوبات، سومین و شاید مهمترین مامویت رضایی در دبیرخانه شورا اعلام شده است تا خروجی این جلسات بلاتکلیف و معطل نماند و با ترک فعل ها برخورد شود.

برهمین اساس ماموریت بعدی دبیر شورای عالی سران قوا، تدوین لایحه دو یا سه فوریتی در مواردی است که مصوبات سران نیازمند قانون گذاری در مجلس است و پیشنهاد راهکارهای عملیاتی از دیگر وظایف دبیرخانه عنوان شده که از طریق تشکیل کمیته های کارشناسی و با هدف پیشگیری از مصوبات غیراجرایی پیش بینی شده است.

همچنین در این حکم ترسیم افق بلند مدت شورا نیز بر عهده دبیرخانه قرار گرفته تا روند کار آن مبتلا به روزمرگی نباشد و در راستای چشم انداز اصلاحات عمیق گام بردارد. هفتمین ماموریت دبیر شورا رفع موانع اجرایی مصوبات است. به این نحو که با بررسی و آسیب شناسی فرایندها و دستگاه های ذی مدخل، راهکارهایی برای حل موانع پیش رو ارائه می گردد.

روشنگری و توجیه افکار عمومی در خصوص مصوبات شورا نیز به دبیرخانه سپرده شده تا توضیحات لازم در خصوص ضرورت موضوعات و چرایی تصمیمات و نتایج مورد انتظار به مردم ارائه گردد و در موارد مقتضی خروجی جلسات اطلاع رسانی شود.

 

منبع : فارس

ارسال نظر