کد خبر: ۴۹۴|
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۰
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسانی که قصد دارند در دقیقه 90 و با شعبده بازی در عرصه انتخابات پا بگذارند و افکار عمومی را منحرف کنند خیانت بزرگی در حق ملت می‌کنند.
حضور در دقیقه 90 با شعبده بازی انحراف افکار عمومی و خیانت به ملت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از فارس، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع دانشجویان دانشگاه اراک اظهار داشت: کسانی که می‌خواهند در انتخابات با سراب‌‌سازی، سراب تبلیغاتی درست کنند و در این راستا نه به دانشگاه‌ها می‌روند و نه در میان دانشجویان می‌آیند، نه با اساتید جلسه می‌گذرند و از دید نخبگان فرار می‌کنند و قصد دارند در دقیقه 90 با شعبده بازی افکار عمومی را منحرف کنند و به عرصه انتخابات وارد شوند خیانت بزرگی در حق ملت می‌کنند.

کسانی که می‌خواهند در این انتخابات عقده‌گشایی کرده و با گل آلود کردن فضای انتخابات ماهی خاص خود را بگیرند، خیانت بزرگی در حق مردم می‌کنند.

وی تصریح کرد: امروز ما در یک شرایطی قرار داریم که در تعیین آینده کشور بسیار مهم است، نه تنها به دلیل انتخابات ریاست جمهوری، بلکه به این دلیل که کشور وارد  عصر جدیدی از اداره کشور می‌شود و مسائل جهانی و بین‌المللی و وضعیت خاص خود را دارد.

*باید نگاه آسیب ‌شناسانه‌ای به گذشته داشته باشیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  با تاکید بر اینکه کالبد شکافی شرایط کنونی کشور و داشتن یک تحلیل درست می‌تواند به یک وفاق عمومی مبدل شود، ادامه داد: بدون شک اگر دیدگاه‌ها مختلف باشد، جامعه دچار مشکل شده و  پاره پاره می‌شود، باید در این ایام که دولت آینده تعیین می‌شود نگاه آسیب‌شناسانه‌ای به گذشته داشته باشیم.

رضایی ادامه داد: بیش از 30 سال از جمهوری اسلامی می‌گذرد، معمولا در پژوهشگاه‌های دنیا، در مراکز علمی همیشه تلاش می‌کنند هر چند وقت یک بار گذشته‌ را مرور کرده و راهی به سوی آینده ترسیم ‌کنند، گذشت بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب کافی است که آسیب‌شناسی منصفانه‌ای از گذشته داشته و نقاط قوت و ضعف را بشناسیم.

*عصر گذشته عصر سیاسی و امنیتی بود

وی اظهار داشت: در این شرایط حساس کنونی کشور در حال گذر از یک عصری در گذشته به یک عصری در آینده است، سیاسی بودن، تشکیل حکومت و قدرت مهم‌ترین ویژگی عصر گذشته بود، در عصر گذشته که من نام آن را عصر سیاسی و امنیتی می‌گذارم، قدرت از درست رفته 300 سال گذشته ایران دوباره احیا شد، استقلال و آزادی‌ها شکل گرفت و اتفاق مهمی در حوزه سیاست به وجود آمد، اما عصر جدید از جنس فرهنگی و اقتصادی است.

کاندیدای مستقل یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: جنس دوره گذشته سیاسی و امنیتی بود، نگاه‌ها و واژه‌ها همه رنگ و بو و شکل سیاسی و امنیتی داشت و حتی مخالفان دولت و فعالان سیاسی دیدگاه سیاسی و امنیتی داشتند.

رضایی ابراز داشت: فضای گذشته ایران یک فضای سیاسی امنیتی بود که فعالیت‌های زیادی هم در این دوران اتفاق افتاد، ولی امروز کشور در آستانه ورود به عصر جدیدی قرار گرفته است که مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اصلی‌ترین شاکله آن است.

*در عصر جدید که از جنس فرهنگی و  اقتصادی است زندگی اهمیت پیدا می‌کند

وی  با بیان اینکه در عصر جدید کلمه‌ای به نام زندگی و مفهومی به نام جامعه و مردم اهمیت پیدا می‌کند، خاطر نشان ساخت: عبور از آن دوران به این دوران کار ساده‌ای نیست، زیرا کسانی که در فرهنگ آن دوره را دارند گاه ممکن است خود مانع رفتن به سوی آینده شوند، گذشتگان نباید در گذشته زندگی کنند، آیندگان نیز نباید در گذشته بمانند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  بیان کرد: آیندگان برای اینکه در گذشته نباشند با مشکل مواجه هستند، آنها برای پیوند خوردن با گذشته  بسیاری از مسائل گذشته را نمی‌دانند، شکل‌گیری حکومت و امنیت را نمی‌دانند و گاه با پشت کردن به میراث گذشته خود می‌خواهند در آینده حرکت کنند.

رضایی گفت: نسل سوم و چهارم می‌خواهد در آینده زندگی کند، نسل اول و دوم انتظار دارد گذشته در آینده تکرار شود، هر دو مشکل دارند، اگر میراث گذشته را حفظ نکرده و آینده را منهای گذشته ساماندهی کنیم یک شکاف بزرگی بین گذشته و آینده به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: باید اجازه داد آینده بر اساس شرایط خود شکل گیرد اگر گذشته در آینده تکرار شود، مشکلی به وجود می‌آید که حل این مسئله به یک تفاهم ملی بین نسل‌ها نیاز دارد و نباید اجازه داد دیوار بلندی بین این دو نسل کشیده شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  با تاکید بر اینکه آینده‌سازی باید از دولت‌های گذشته آغاز می‌شد، گفت: مدیرپروری باید پیش از این مورد توجه دولت‌ها قرار می‌گرفت، تجارب گذشته باید با یک فرصت برنامه‌ریزی شده به نسل سوم واگذار می‌شد تا نسل سوم و چهارم بتواند عصر جدیدی را که از جنس فرهنگی و اقتصادی است سامان دهد.

*تجارب گذشته به نسل جوان منتقل نشده و سلایق آنها درک نمی‌شود

رضایی با بیان اینکه تجارب گذشته به خوبی به نسل جوان منتقل نشده و سلایق جوان‌ها امروز درک نمی‌شود، گفت: امروز کشور تنها ده سال وقت دارد نسل سوم و چهارم را برای آینده کشور تربیت کند که این زمان کمی است.

وی اضافه کرد: باید با حفظ میراث با ارزش گذشته عبور مسالمت‌آمیز و منطقی و عاقلانه از گذشته به آینده داشته باشیم که اگر این عبور به درستی صورت نگیرد، کشور در آینده با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برخی از تجارب گذشته گفت: در اوایل انقلاب عده‌ای در مقابل اینکه سیاست دینی شود، ایستادند و  جدایی دین از سیاست را مطرح کردند که این مسئله آسیب‌های جدی به کشور وارد کرد.

رضایی ادامه داد: در مقابل این موضع‌گیری عده‌ای دیگر آمدند و دین و اخلاق سیاسی را مطرح کردند، دین را باندی کردند، شخصی کردند در حالی که قرار بود سیاست دینی شود و این دین باشد که چارچوب سیاست را تعیین کند، اینها تجارب بسیار ارزشمندی است که به خوبی در اختیار نسل سوم و چهارم قرار نگرفته است.

وی ابراز داشت: امروز فرصت بسیار کمی برای آینده سازی وجود دارد و این در حالی است که انبوهی از مسائل باقی مانده است و در کنار مشکلات فعلی باید روزمرگی شدن را هم اضافه کرد.

*جوانان بسیاری هستند که با وجود داشتن تحصیلات دانشگاهی بیکارند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان اینکه آینده از نحوه  حل مسائل فرهنگی و اقتصای ایران عبور خواهد کرد، بیان داشت: آینده کشور، آینده‌ای خواهد بود که ما بتوانیم راه حلی برای عبور از مسائل فرهنگی و اقتصادی روز جامعه پیدا کنیم.

رضایی گفت: امروز مشکلات اقتصادی مهم‌ترین مسائل است، 45 هزار تومان امروز همان 15 هزار تومان اردیبهشت ماه سال گذشته است، که خاصیت همان 15 هزار تومانی را دارد.

وی در ادامه با اشاره به بیکاری جوانان خاطر نشان ساخت: جوانان بسیاری هستند که با وجود داشتن تحصیلات دانشگاهی بیکارند، مگر یک جوان تا چه اندازه می‌تواند تحمل کند، صبح‌ها دنبال کار بگردد و شب‌ها در حالی که سرش پایین و عزتش خرد شده است به خانه برگردد، جوانان تا مدتی می‌توانند تحمل کنند، بعد سرشکسته می‌شوند و ممکن است به هزار آسیب اجتماعی گرفتار شوند.

*مشکلات امروز هم مشکلات فرهنگی و اقتصادی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: امروز مسئله اقتصاد مهم است، مسائل فرهنگی هم مهم است، عصر آینده از جنس مسائل فرهنگی و اقتصادی است و مشکلات امروز هم مشکلات فرهنگی و اقتصادی است، نحوه  عبور ما از امروز، آینده ما را  تعیین  می‌کند،  بر این اساس این مقطعی که دولت آینده می‌خواهد شکل بگیرد از حساس‌ترین دوره‌های جمهوری اسلامی است.

رضایی بیان داشت: برای اینکه برخورد منصفانه داشته باشیم، باید برخوردها را از شخصی کردن  مسائل خارج کنیم، دولت آینده باید از کارهای خوب دولت‌های قبلی استفاده کند، اما به هیچ عنوان نباید اشتباهات آنان را تکرار کند.

ارسال نظر