دکتر محسن رضایی در تبریز :
کد خبر: ۶۶|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۷
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست دانشجویان ارزشی در تبریز به تشریح مسائل اقتصادی کشور پرداخت و گفت : کسانی که در این شرایط با هم منازعه می کنند در عمل به دشمن کمک می کنند.
اقتصاد مقاومتی یعنی تحریم ناپذیر کردن اقتصاد کشور
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست هم اندیشی دانشجویان ارزشی در تبریز با موضوع اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه انقلاب اسلامی در شرایط خاصی قرار دارد، گفت: باید با همفکری و اتحاد از این پیچ تاریخی نیز عبور کنیم.

دکتر محسن رضایی افزود: قبل از این رویارویی، انقلاب اسلامی با دو رویارویی یعنی اقدامات ضد انقلابی از قبیل کودتا، ترور و شورش و نیز جنگ تحمیلی روبه رو بوده است. هدف از رویارویی اول جلوگیری از تشکیل نظام جمهوری اسلامی و استمرار آن بود و تمامی عواملی که در رویارویی اول با انقلاب درگیر بودند، عوامل داخلی بودند، ولی در رویارویی دوم پنج استان کشور بوسیله تهاجم خارجی اشغال شد. تا از تشکیل دولت ملی و استقلال ایران و تاثیر گذاری در منطقه جلوگیری کنند. بعد از اتمام جنگ حدود 10 تا 15 سال بین جمهوری اسلامی و غرب آتش بس بود که پس از آن رویارویی سوم از روی ‌کار امدن آقای بوش شروع شد.

وی ادامه داد : فتنه 88 ، بحران سوریه، جریان انحرافی و تحریم های اقتصادی از اجزای رویارویی سوم غرب با ایران می باشد . فتنه 88 عملیات فریب و فرسایش بود. برای اینکه تمامی توجهات به سمت این جریان معطوف شود و از طرف دیگر نظام را با مردم درگیر کنند و شکاف ها را عمق ببخشند . جریان انحرافی را با هدف ایجاد اختلاف و سوء ظن و بی اعتمادی در ست کردند ولی همه اینها برای این بود که بتوانند تحریم های اقتصادی که جدیدترین جزء از رویارویی سوم می باشد، را اجرا کنند. تحریم های اقتصادی موجود فاز جدید رویارویی سوم است که اعمال شده و ممکن است فشارها را بیشتر کنند . بنابراین طرح و نقشه جدید غرب هدف گرفتن ملت ایران و شکاف بین مردم و نظام می باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، لازمه عبور از این شرایط را پیاده سازی اقتصاد مقاومتی دانست و در تشریح تحریم اقتصادی و گستره آن گفت : تحریم های موجود برای اولین بار است که اعمال شده است، چرا که تحریم های قبلی مصوب شورای امنیت سازمان ملل نبوده و آمریکا بصورت یکجانبه یا با همکاری کشورهای اروپایی، ایران را تحریم می کرد. ولی این اولین بار است که تحریم ایران در شورای امنیت مصوب شده و چون ظاهر قانونی به خود گرفته است، حتی کشورهای دوست و همراه ما نیز در ظاهر نمی‌توانند تحریم را بشکنند، چون مجازات می شوند.

وی افزود: این تحریم ها از گذشته شدیدتر است ولی نمی توانند ملت ایران را بشکنند. غرب و شورا ی امنیت تاکنون فروش نفت و نیز امور بانکی ایران را تحریم نکرده بودند. پول‌های ایران را در بانک های اروپایی و آمریکایی بلوکه می کنند و امکان انتقال دلارهای نفتی به داخل کشور با سختی وجود دارد، از هر ده دلار فروش نفت تنها سه یا چهار دلار امکان انتقال دارد. از طرفی کشورهای غربی بیمه نفت کش هایی که حامل نفت ایران میباشند را قطع کرده و از این طریق خرید و انتقال نفت ایران را با مشکل مواجه کرده اند.

وی با طرح این سوال که آیا تمام اینها به این معنی است که ما نمی توانیم از این تحریم ها عبور کنیم؟! گفت: ما نه به دنبال جنگ بودیم و نه بدنبال تحریم ها و تمام اینها به ما تحمیل شده اند، ولی با لطف خدا و همت ملت ایران از این مرحله هم مانند گذشته با سربلندی تمام عبور خواهیم کرد و داغی دائمی بر پیشانی آمریکا خواهیم گذاشت.

وی هدف از رویارویی سوم را کم رنگ کردن حوزه نفوذ ایران در کشورهایی مانند عراق ، لبنان و سوریه با ایجاد بحران و تغییرات در آنها دانست و گفت : در صورتی میتوانیم در حوزه نفوذ بین المللی خود موفق عمل کنیم که بتوانیم با تحریم های اقتصادی مقابله کنیم و اثر آنها را خنثی سازیم. زمانی که بتوانیم با تحریم ها مقابله کنیم در فضای بین المللی نیز با سربلندی می توانیم عرض اندام کنیم و حوزه نفوذ خود را گسترش دهیم.

رضایی ادامه داد: تنها راه شکست تحریم ها، پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است. زیرا در این صورت ایران با شکست تحریم ها در بلند ترین نقطه ممکن از لحاظ اقتصادی و علمی در منطقه خواهد ایستاد و آمریکا عملا با دست خود 40، 50 سال ما را در مسیر پیشرفت جلوتر خواهد انداخت.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی تنها به رفع تحریم های اقتصادی نمی اندیشد بلکه به ساختن اقتصادی می اندیشد که برای همیشه تحریم شکن باشد و اقتصاد کشور را تحریم ناپذیر کند.

دکتر رضایی تاکید کرد : اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، بلکه فرصتی است که ما بعد از 70 سال که مجال اصلاح اقتصاد استعماری را نداشتیم را اصلاح کنیم و یک الگوی بومی اسلامی – ایرانی بسازیم تا اقتصاد ایران برای همیشه تحریم ناپذیر باشد.

وی در بیان مشکل اصلی در سر راه اجرای اقتصاد مقاومتی گقت : مشکل اصلی در داخل خود ایران است. ساختار، فرهنگ اقتصادی ایران تنها برای اقتصاد نفتی و رانتی مناسب است. قواعد و قوانین اقتصادی ایران باید تغییر کند.

رضایی افزایش نرخ ارز را مثالی از همین ساختار و فرهنگ اقتصادی غلط دانست و درباره عوامل گرانی ارز گفت : اولین عامل نرخ تورم است که بصورت طبیعی در نرخ ارز اثر دارد. از ابتدای دولت آقای هاشمی تا آخر آن نرخ ارز 3 برابر شد و از ابتدا تا انتهای دولت آقای خاتمی نرخ ارز 2 برابر شده است. آقای احمدی نژاد دولت را با ارز 900 تومانی تحویل گرفته و تا بهمن سال 90 دولت در برابر افزایش نرخ ارز مقاومت می کرد و این سبب شد تا حالت فنری به نرخ ارز داده شود و با فشار و وجود تورم سالانه در یک مرحله این فنر آزاد شده و دچار افزایش قیمت یکباره شد. در حالیکه در دولت های قبلی نرخ ارز به صورت آرام تغییر می کرد.

وی افزود: در دولت‌های قبلی چندبرابر شدن نرخ ارز به تدریج و در طول هشت سال بوده ولی در این دولت مدت ها بدون تغییر ماند و به یکباره افزایش پیدا کرد که به مانند یک شوک اقتصادی بود که تاثیر خود را در بازارها نشان داد.

وی بخش دیگر افزایش نرخ ارز را بحث تحریم های اقتصادی دانست و افزود : عامل دیگر ناشی از حرص و ولع مردم برای خرید ارز بود که ناشی از فضای روانی ایجاد شده توسط دلالان و رسانه ها ی ضدانقلاب بود.

دکتر رضایی افزایش نرخ ارز در دولت های مختلف را مشکل اساسی در اقتصاد ایران دانست که در هر دولتی دو تا سه برابر میشود که این مشکل و سایر مشکلات دیگر اقتصاد ایران تنها با اصلاح ساختار اقتصادی باید مرتفع گردد.

وی در تشریح مولفه های اقتصاد مقاومتی آنرا متشکل از 10 اصل عنوان کرده و به توضیح این اصول پرداخت.

رضایی اولین اصل اقتصاد مقاومتی را مردمی بودن آن بیان کرد و در اینباره افزود: مردمی کردن اقتصاد همان عصای سحرآمیز انقلاب است.

وی مردمی کردن جنگ را عامل اصلی پیروزی آن دانست و گفت: در سال اول جنگ، فقط دولت می جنگید، ولی با مردمی کردن جنگ، دولت و مردم در کنار هم در مقابل دشمن بودند و پیزوری ها بدست آمد.

وی با بیان اینکه چرا ما از این تجربه مردمی کردن در اقتصاد استفاده نکنیم ؟ گفت: با مردمی کردن اقتصاد؛ ایمان، توکل،سرمایه، ابتکار و نوآوری وارد اقتصاد می شود که تمامی اینها باعث شکوفایی اقتصادی است. یعنی پیشرفت ایران محصول 75 میلیون تلاش گر خواهد بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اصل دوم اقتصاد مقاومتی را صرفه جویی دانست و گفت: سالانه میلیاردها ریال سرمایه بدلیل اسراف و عدم مدیریت منابع از بین می رود. 25 درصدبرق تولید شده به هدر می رود و میلیاردها دلار گازهای سرچاهی سوخته می شود. ضعف مدیریت، اسراف و فساد میلیارد ها ثروت ملی را نابود می کند.

وی با بیان اینکه بیش از 30 سال از استقرار نظام اسلامی می‌گذرد و تاکنون با صرف میلیاردها ریال سرمایه تاکنون آثاری از معماری اسلامی در شهرهای خود نمی بینیم ،گفت: چرا باید شهرهای تاریخی ما بر اثر ساخت و سازهای تقلیدی و پر هزینه و کم کیفیت از هویت خود فاصله بگیرند. قم ، مشهد و اصفهان و تبریز می توانند سالیانه میلیاردها دلار گردشگر را به خود جلب کنند.

وی با اشاره به وجود فساد و اسراف گفت: با مبارزه با فساد و اسراف، منابع زیادی آزاد می شود که تاکنون این منابع به هدر می رفتند و با همین منابع هدر رفته، می‌توان ایجاد ثروت و تولید کرد.

رضایی سومین اصل از اصول اقتصاد مقاومتی را انگیزه، روحیه و فرهنگ جهادی دانست و گفت: باید در بنگاههای اقتصادی روحیه و فرهنگ جهادی جاری باشد. چه تعداد کارخانه و موسسه را می شناسید که روابط بین کارگر و کارفرما جهادی باشد. کارفرما به فکر مشکلات کارگر خود باشد و کارگر را سربار خود نداند و از طرفی کارگر احساس تعلق به کارخانه داشته باشد و خود را با آن بیگانه نداند.

وی با جمع بندی مباحث مطرح شده تاکید کرد : باید با تغییر نگاه، اصلاح ساختار و اجرای اقتصاد مقاومتی شرایط عبور همیشگی از تحریم ها و شکوفایی اقتصادی ایران اسلامی را فراهم آورد.

دکتر محسن رضایی در ادامه پاسخگوی سوالات حاضرین بود که در ذیل بدان اشاره می شود :

وی در پاسخ به اینکه چرا در این شرایط اقتصادی برخی مسئولان کشوری باهم اختلاف نظر دارند و آیا این به دلیل نزدیکی انتخابات نیست، گفت: کسانی که در این شرایط با هم منازعه می کنند در عمل به دشمن کمک می کنند، الان جامعه نیاز به آرامش و ثبات دارد و این منازعات عملا هیچ کمکی به برون رفت از این شرایط نمی کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چند درصد افزایش قیمت ها ناشی از تحریم ها و چند درصد ناشی از سو مدیریت دولت است، افزود: نمیتوان درصدی بیان کرد. این هر دو عامل در افزایش نرخ ارز تاثیر دارند.

سوال دیگر در مورد عملکرد بانک های ایرانی و شبهه ربوی بودن آن پاسخ داد: عملکرد بانک ها چون طبق قوانین جمهوری اسلامی انجام می شود، ربوی نیست، ولی قوانین ما نیز تا رسیدن به اقتصاد اسلامی عملا فاصله زیادی دارد.


وی در پاسخ به این سوال که چرا با افزایش نرخ دلار کالاهای تولید داخل هم افزایش قیمت داشته اند، گفت: قیمت کالاها همانند ظرف هایی به هم مرتبط هستند و با افزایش نرخ در بازارهای کلان عملا در بازارهای خرد هم تاثیر می گذارد. ولی نقدینگی موجود جامعه بیش از ارز بر قیمت کالاها اثر گذاشته است.

رضایی در پاسخ به سوالی در مورد جنگ روانی موجود غرب علیه ایران، گفت: جنگ روانی دشمنان از ابتدای انقلاب بوده است و تنها روش‌ها و تاکتیک های آن تغییر کرده است. در این برهه کنونی دشمن سعی دارد تمامی مشکلات را نشانه شکست نظام در اداره کشور جلوه دهد و این نوع جنگ روانی در ماه های آینده بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد : بعضی ها می خواهند القا کنند که تمامی مشکلات مردم به خاطر پافشاری نظام در مسائل هسته ای است. درحالیکه ما در بحث هسته ای به تمامی خواسته های قانونی آنها پاسخ مثبت دادیم و تمام ابهامات را برطرف کردیم . اگر قرار بر این بود که در برابر زرگویی و خواسته های غیر قانونی غرب ایستادگی نکنیم، حتی در آن صورت هم آنها فناوری در اختیار ما قرار نمی دانند و این تنها جنگ روانی است که دشمن سعی در القای این مطلب دارد.

وی در جواب اینکه دولت آیا اراده ای برای کنترل بازار ارز دارد یا خیر، گفت: مسولان دولت در تلاش هستند تا آرامش و ثبات را به این بازار برگردانند. دیگران هم باید به دولت کمک کنند تا فشارهای اقتصادی را از دوش مردم کم کنیم.

وی همچنین درباره توقف اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها گفت: بالاخره دولت و مجلس باید فکری به حال قدرت خرید مردم بکنند . اگر مجلس می‌خواهد جلوی اجرای مرحله دوم یارانه ها را بگیرد باید طرح جایگزین بدهد مثلا در عوض آن سهام های عدالت را به مردم ببخشد. تا فشار کمتری به اقشار آسیب پذیر مردم وارد شود. در این صورت به هر کدام از اعضای سهام عدالت که چهل میلیون نفر هستند مبلغی در حدود 500 هزار تومان ارزش سهام بخشیده می شود.

 

ارسال نظر