مناظره نماینده محسن رضایی و حدادعادل در برنامه "دیروز امروز فردا"
کد خبر: ۷۰۸|
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
دکتر علی احمدی به نمایندگی از محسن رضایی در برنامه "دیروز امروز فردا" روبروی نماینده حدادعادل قرار گرفت و درباره موضوعاتی از قبیل سیاست خارجه با او مناظره کرد. او با تاکید بر اینکه در زمینه سیاست خارجی باید قدرت تحلیل منطقه ای داشته تا بتوانیم با بهره بردن از توانایی هایمان هدف درست و مشخصی را دنبال کنیم، گفت: ما گزینه های مقاومت و سازش را داریم. باید رویکرد مقاومت را تئوریزه کرده و بعد عمل کنیم.
دکتر علی احمدی: برای مبارزه با فساد باید قوانین را اصلاح کنیم

به گزارش پایگاه خبری ایران من سلام، دکتر علی احمدی و دکتر نجابت به نمایندگی از محسن رضایی و حداد عادل در برنامه "دیروز امروز فردا" با اجرای محمدحسین رنجبران حاضر شدند و پاسخگوی سوالات مجری برنامه در زمینه اقتصاد و سیاست خارجی شدند.
دکتر علی احمدی، استاد دانشگاه در این برنامه با اشاره به اینکه برای مبارزه با فساد باید قوانین را اصلاح کنیم، توضیح داد: این اصلاح باید در دستگاه اجرایی انجام شود. از سوی دیگر یکی از عوامل کاهش می تواند جوانان پایبند باشد. طبیعی است که با حضور جوانان متعهد می توان اقدامات مناسب انجام داد.
وی ادامه داد: توسعه جامعه مدنی از طریق نهادها از دیگر مواردی است که باید نسبت به آن توجه کنیم.
دکتر احمدی با اشاره به هزینه های رقابت های انتخاباتی گفت: در این باره نامزدها می توانند هزینه هایی برای رقابت صرف کنند اما مبلغ هزینه ها مشخص نیست. مسلماً باید در این باره همه چیز روشن باشد، چرا که برخی مواقع شاهد هستیم همین مسائل به امور دامن بیشتری می زند. بنابراین برای اینکه بخواهیم صحنه رقابت را بیشتر کنیم باید در این باره همه موارد را مشخص کنیم. یعنی قانونمند عمل کنیم. باید برنامه های مدون برای مبارزه با فساد داشته باشیم.
دکتر نجابت در زمینه نگاه حداد عادل در زمینه سیاست خارجی گفت: باید نگاه مان را در حوزه بین الملل تعریف کرده و بعد عمل کنیم. در هر دولت تفکیک سیاست های خارجی و دولتی باید باشد. ما گزینه های مقاومت و سازش را داریم. باید رویکرد مقاومت را تئوریزه کرده و بعد عمل کنیم. باید در این باره راهکار جدی داشته باشیم. دیپلماسی ما کند است. ما در دوران جنگ خلاقانه فعالیت ها را جلو بردیم. الان هم به مقاومت نیاز داریم و از سوی دیگر سیاست خارجی باید بیش از سیاست داخلی توجه شود.
دکتر احمدی در نقد صحبت های نجابت افزود: ما نباید اصل را بر محیط بیرون و بین الملل بگذاریم و در این باره خودمان را با مناسبت های بین المللی هماهنگ کنیم. در واقع باید مقاومت را بر سازگاری های درونی بگذاریم.
دکتر نجابت خطاب به احمدی گفت: من این طور نگفتم که اهمیت سیاست بیرون مهمتر از سیاست داخلی است و باید به دنبال هویت جهانی باشیم.
احمدی در ادامه این مناظره توضیح داد: در زمینه مقاومت و سیاست های خارجی معتقدیم باید سیاست های بیرونی و منطقه ای را اولویت بندی کرده تا بتوانیم بر اساس تفکیکی که داریم تصمیم گیری مناسب داشته باشد.
وی عنوان کرد: اگر به دنیا توجه کنیم متوجه می شویم کیفیت دیپلماسی و پیشرفت آن مهمتر از کمیت دیپلماسی است. یعنی کیفیت دیپلماسی در دنیا حرف اول را می زند. ما باید اولویت هایمان را مشخص کنیم و بعد بر اساس همسایگان سیاست های مناسب را اتخاذ کنیم. مسلماً مناطق حساس باید در اولویت های ما قرار بگیرد.
دکتر احمدی تاکید کرد: در سیاست خارجی باید به دنبال اولویت منطقه ای باشیم که کجاست؟ و بعد بر آن اساس چشم انداز روشن داشته باشیم. به عنوان مثال باید اولویت ها را در آسیای مرکزی، قفقاز و ... مشخص کنیم. اولویت منطقه ای نباید این گونه باشد که به جای اینکه به کشورهای همسایه توجه کنیم این اولویت را به آمریکا لاتین ببریم. ما باید در سیاست خارجی به دنبال تاثیرگذاری باشیم و در این باره تلاش کنیم.
نجابت در پاسخ به سوال مجری که که آیا ارتباط با آمریکا حلال مشکلات است یا نه؟ توضیح داد: ارتباط با آمریکا مشکلی را حل نمی کند. کافی است نگاهی به کشورهایی مثل ترکیه که  ارتباط خوبی با آمریکا دارند، داشته باشیم تا متوجه شویم که این رابطه مشکلات شان را حل نکرده است. دفاع از حریم خیلی مهم است و ارتباط با آمریکا منجر به عدم استقلال می شود.
دکتر احمدی با اشاره به اصل 152 قانون اساسی که سیاست خارجی را دنبال دارد و درباره سلطه جویی و سلطه پذیری است، گفت: ما باید سعی کنیم سیاست خارجی را تفکیک کنیم.
وی ادامه داد: ما باید شرایط را اصلاح کنیم و لازمه آن پیش شرط هایی است که با گفتگو باید صورت بگیرد. ما در زمینه سیاست خارجی باید با ابتکار عمل کنیم و این سیاست باید مبتنی بر نیازهای خودمان باشد، نه اینکه بر اساس نیازهای آمریکا جلو برویم.
دکتر احمدی در پایان تاکید کرد: در زمینه سیاست خارجی باید قدرت تحلیل منطقه ای داشته باشیم تا بتوانیم با بهره بردن از توانایی هایمان هدف درست و مشخصی را دنبال کنیم. باید توانمندی ها را به شکل درست وارد کنیم.
 

ارسال نظر
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدي
|
-
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
0
1
با سلام :دکتر علي احمدي چهره مناسبي براي فرهنگياني که درصد زيادي از راي دهنده ها را تشکيل مي دهند نيست . دکتر رضايي خواهشمند است در انتخاب نمايندگان خود تجديد نظر فرماييد يکي از طرفدارام
سجاد
|
-
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
0
0
جواب مهدي
بايد به عرض شما برسانم وجود افراد باسواد و سياست داني چون دکتر علي احمدي باعث هرچه محبوب شدن دکتر محسن رضايي مي گردد.
آرش
|
-
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
0
0
آقاي مهدي ممكنه بفرماييد با كدوم بخش از صحبت هاي آقاي احمدي مخالفيد؟منكه طرفدار آقاي رضايي نيستم اما صحبت هاي آقاي احمدي را كاملا منطبق بر واقعيت هاي روز جاممعه ميبينم