کد خبر: ۷۳۰|
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاکید موکد محسن رضایی و آنچه به عنوان مهم ترین ویژگی برنامه های او مشهور شده ضرورت رسیدگی به اوضاع «اقتصاد» است به طوری که اولین انتظار ما از دولت آینده محسن رضایی «شکوفایی اقتصاد» خواهد بود. وجود برنامه های مدون و دقیق با راهکارهای که عملی کردن طرح های اقتصادی او را تضمین می کند عزم جزم محسن رضایی و دولت آینده او را بر حل معضلات و مشکلات اقتصادی نشان می دهد
«اقتصاد مردمی» کلید واژه ای که از آن بیشتر بدانیم

آنچه مد نظر این نوشته است بحث «مردمی کردن اقتصاد»  به عنوان بارزترین نمود راهکارهای اقتصادی محسن رضایی ست. رضایی چاره رفع مشکلات اقتصادی را در خارج کردن مهار اقتصاد از دستان دولت و سپردن آن به دست مردم می داند. شاید شعار «مردمی کردن امور» و در صدر آن «مردمی کردن اقتصاد» به گوش مردم آنقدرها آشنا نبوده و درک آن کمی دور از ذهن باشد؛ آنهم در اوضاعی که مهار شرایط فعلی اقتصاد مملکت حتی برای دولت مردان هم کاری دشوار و خارج از اختیار و ابتکار به نظر می رسد. اما به گفته رضایی حرف اصلی سیاست‌های اصل 44 این است که مردم به عرصه اقتصاد بیایند.
با پایان یافتن جنگ دولت‌هایی که یکی پس از دیگری بر سرکار آمدند، حضور خود را بر زندگی مردم پررنگ کرده و این حضور را به همه ابعاد زندگی ایشان گسترش دادند. البته همه اینها به نام توسعه و نوسازی انجام شد اما در این فرآیند از مشارکت داوطلبانه و البته منسجم از سوی مردمی که در آنزمان علاقمند به انجام آن بودند استفاده ای نشد. پس از پایان جنگ، مردم به خانه‌ها فرستاده شدند تا دولت خود همه امور را در دست بگیرد.
به گفته رضایی «شاید بتوان گفت، بخش اعظمی از مفاسد اقتصادی انجام گرفته در کشور در سالیان اخیر، ناشی از کنار گذاشتن مردم و سپردن امور به دولتیان و دوستان و آشنایانی بوده که کشور را غنیمت خود می‌دانند و تا سودی به دست نیاورند، مردم و کشور را به گروگان خود می‌گیرند.»
رضایی معتقد است که  باید برای هر استان اقتصادی تعریف شود که برای مردم بیگانه نبوده و با مردم پیوند داشته باشد. او بارها در گفتگوهای مطبوعاتی، دیدارهای مردمی و اعلام برنامه هایش از تلویزیون بر مردمی کردن اقتصاد تاکید کرده چراکه به اعتقاد او اقتصاد دولتی و اقتصادی که مردم کمتر در آن نقش داشته باشند آسیب‌پذیر است.
در برنامه های رضایی «مدیریت» نقشی کلیدی در اقتصاد مردمی دارد. بر این اساس باید در نحوه مدیریت کشور در امر اقتصاد و تولید تغییر ایجاد  کرد. یکی از مهمترین برنامه های مورد نظر رضایی در جهت اصلاح مدیریت ها، دادن اختیارات اقتصادی به استانها به عنوان اولین اولویت دولت آینده اش است. به اعتقاد او باید اجازه  داد مردم و بویژه جوانان با بهره‌گیری از خط‌ مشی‌های کلان برای اقتصاد برنامه‌ریزی کنند.
کارآفرینی از اقدامات پیش بینی شده و بسیار مورد توجه در برنامه های اقتصادی رضایی است. در دولت آینده او در طرح ایجاد مشاغل خانگی به ایده ها و افکاری که در راستای کار و فعالیت است اما به دلایلی هیچوقت مورد حمایت قرار نگرفته اند بها داده خواهد شد. افراد علاقمند به صورت هدفمند آموزش داده می شوند تا به شیوه صحیحی بازدهی کارشان را بالا ببرند و سپس با در اختیار گذاشتن تسهیلات لازم آنها را عملا با کار درگیر می کنند. این شیوه ضمن اینکه امنیت شغلی دارد پرداخت مالیات را هم از روی دوش صاحبان این مشاغل بر می دارد. بر این اساس طرح اصلی «ایجاد اشتغال خانگی برای پنج میلیون سرپرست خانوار» با یک طرح فرعی با  نام طرح «بانک مردم» مورد کمک و حمایت قرار می گیرد.»
از اهداف رضایی از مردمی کردن اقتصاد رسیدن به یک اقتصاد مقاومتی است. «اقتصاد مقاومتی ریاضت و تحمل گرانی و بیکاری نیست بلکه راه اداره کشور در شرایطی مانند تحریم، گرانی و بیکاری است.»  تاکید او بر فرهنگ سازی در عرصه اقتصاد هم از آنروست که مانند هر اصلاحاتی که می خواهد ماندگار و ادامه دار باشد اولین ضرورت،  فرهنگ‌سازی است.  در ایران فرهنگ  ما مولد نیست و زندگی مصرفی که سال هاست بر زندگی ما سایه انداخته است باید اصلاح شود.
 

ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
darya
|
-
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۶
0
0
دوستان ... اصلح بودن را در مقبوليت ميبينند
http://entekhabeshoma.ir/
http://www.tebyan.net
http://www.bornanews.ir/
http://www.asriran.com/
http://fararu.com/
http://www.ammariyon.ir/
http://www.akharinnews.com/
http://hamenews.com/
http://www.bultannews.com/
http://ie92.ir/pollsarchive/
http://ofoghnews.ir/
www.nazareakhar.ir
http://www.nazirnews.com
http://www.haftkelnews.ir
http://www.dezfulnews.ir