مهدی مکارمی در سایت الف به برخی دلایل افزایش اقبال عمومی جامعه به محسن رضایی و رشد آرای وی در نظرسنجی ها پرداخته شده است:
1- در مناظرات سال88، محسن رضایی به جای اتخاذ رویکردی سیاسی، به طرح مباحث کارشناسی بویژه در حوزه اقتصادی پرداخت. اگر چه در آن دوره از انتخابات، بدلیل فضای سیاسی و دو قطبی حاکم، وی نتوانست موفقیتی به دست آورد اما خاطره آن مناظرات ماندگار در ذهن مردم همچنان باقی مانده است. بسیاری، وی را پیروز واقعی آن مناظرات می دانند که برنامه ها و نظریات خود را مطرح نمود و طرح موضوع نمودارها همچون نرخ فلاکت و... در مناظره با رئیس دولت نهم از این جمله اند.
یادآوری آن مناظرات به مردم این پیام را می دهد که وی پیشتر نیز دغدغه های اقتصادی خود را صرف نظر از مباحث سیاسی، مطرح کرده و به معرفی برنامه های خود پرداخته بود و از این نظر پیشتر از سایر کاندیداها، به مشکلات اساسی در حوزه مدیریتی و اقتصادی کشور آگاهی و تسلط دارد.
2- در نخستین مناظره کاندیداهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری(دوره پیش رو) نیز که از قضا به مباحث اقتصادی اختصاص داشت، محسن رضایی بخوبی توانست از فرصت ایجاد شده در مقایسه با دیگر کاندیداها بهره ببرد و با تاکید بر برنامه محوری در اقتصاد و لزوم آشنایی به علم اقتصاد، خود را یک سر و گردن از دیگر کاندیداها در مباحث اقتصادی بالاتر نشان داد.
3- رضایی در نخستین مناظره و همین طور سایر برنامه های تبلیغاتی خود، تکلیف دولت بعدی با موضوع یارانه های نقدی و غیرنقدی را به صورت روشنی مشخص کرده است. او بصورت صریح از ادامه پرداخت یارانه های نقدی فعلی(45هزارتومان) و افزایش 65هزار تومانی آن(پس از ورود به بخش تولید) خبر داده است. این موضوع به ویژه برای دهک های پایین جامعه دارای اهمیت است و رضایی در میان هشت کاندیدا، از این حیث بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
4- یارانه سبز از جمله طرح های محسن رضایی است که به باور او هم می تواند تولید و کشاورزی را رونق دهد و هم وضعیت کشاورزان را ارتقا بدهد. اما نکته حائز اهمیت این است که رضایی با این طرح، نظر کشاورزان را در استان های مختلف بویژه در شمال کشور به خود جلب می کند. ارائه تسهیلات بلندمدت، تامین ماشین آلات کشاورزی، بیمه محصولات، خرید تضمینی محصولات و... از جمله دغدغه های کشاورزان است که رضایی به آن پرداخته و از این حیث نیز، تنها اوست که مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.
5- رضایی به لحاظ جغرافیایی و قومی به جنوب و جنوب غرب ایران تعلق دارد که بیش از 11 استان را در بر می گیرد. در این دوره از انتخابات نیز مانند مرحله اول سال84، بدلیل عدم حاکمیت فضای دو قطبی سیاسی، این مولفه بر انتخابات بسیار تاثیرگذار است.
مهدی کروبی در مرحله اول انتخابات سال 84، در 11 استان کشور رأی اول را کسب نمود که از این 11 استان، 10 استان در غرب و جنوب غرب کشور بوده اند. این رأی بالا در مناطق غربی و جنوب غربی کشور بخوبی نشان دهنده تاثیر جغرافیا در انتخابات ریاست جمهوری است. اگرچه شعارهای اقتصادی مهدی کروبی در جذب آرای شهرهای کوچک بی تاثیر نبود (بگونه ای که وی در 200 شهر کوچک توانست رأی اول را کسب کند) اما بررسی دقیق تر آرا در شهرستانهایی که وی اکثریت آرا را کسب نموده تایید کننده نقش بیشتر آرای بومی و قومی است.
در انتخابات 92 که از نظر تعدد کاندیدا شباهت بسیاری به انتخابات 84 در مرحله اول دارد، محسن رضایی نماینده جغرافیای وسیع در کشور ـ غرب و جنوب غربی ـ است.
6- عدم ورود او به ائتلاف هایی که تا کنون هیچیک از آنها به نتیجه نرسیده اند نیز به او کمک کرد تا در ماههای گذشته، بر خلاف برخی کاندیداها، معطل نتیجه ائتلافها نماند و با سفر به بیش از 250شهرستان و دو یا سه باره به استان های مختلف کشور، شبکه رای گسترده و درعین حال با پراکندگی بالایی را از آن خود کند.
7- به نظر می رسد در صورت ائتلاف محمدرضا عارف و حسن روحانی در روزهای آینده و حمایت هاشمی و خاتمی از کاندیدای مورد اجماع، تکلیف یک قطب فضای انتخابات در مرحله دوم مشخص شود. در سوی دیگر میدان، به نظر می رسد بدلیل همپوشانی رای 4 کاندیدای رسمی جریان اصولگرایی(قالیباف، حدادعادل،جلیلی و ولایتی)، محسن رضایی با ادامه همین روند صعودی بتواند به فینال این دوره از انتخابات ریاست جمهوری راه یابد.