پرهیز از نگاه امنیتی به اقوام
کد خبر: ۸۰۲|
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
اگر از محسن رضایی بپرسید که با شعار «عدالت اجتماعی و حفظ کرامت و حقوق اقوام» بدنبال تحقق چه هدفیست او بر فراهم آوردن زمینه های شناسایی، جلب و جذب اقوام به منظور برانگیختن همکاری و مشارکت آنان در فرایند اجرا و تحقق اهداف سند چشم انداز تاکید خواهد کرد.
برنامه های دکتر رضایی در حوزه اقوام و اقلیت ها

رضایی با پافشاری بر اجرای اصول معوقه قانون اساسی درحوزه اقوام (اصول 12،15و 19) خواهان برقراری حقوق شهروندی و فرصت های برابر برای همه و تمرکززدایی و تفویض اختیارات استانی به مردم بومی همان استان هاست
«وقتی به کسی می گوییم ایرانی، باید هویت را برایش تعریف کنیم. نباید اقدامات درست را با ندانم کاری از خودمان دور کنیم. باید برنامه ها و سیاست ها مشخص شود. اصل 15 قانون اساسی در ارتباط با زبان و گویشهای مختلف است چرا نباید اجازه بدهیم فرهنگ توسعه پیدا کند؟»
رضایی با ارائه طرح «فدرالیزم اقتصادی و دولت فراگیر» خواستار استفاده از تمام توانمندی هاست چرا که تنها راه شکوفایی اقتصاد و فرهنگ  را در سپردن امور به دست مردم می داند و مقصودش از این «مردم» تنها ساکنان تهران نیستند ومردم اصفهان و دامغان  و بابل را هم در کنار کردها و بلوچ ها و اقلیت های مذهبی و قومیتی شامل می شود.
اما چشم انداز محسن رضایی در طرح همگرایی ملی افقی است که در آن ایران به کشوری توسعه یافته تبدیل شده است و این امر محقق نمی شود مگر با اصرار برهمگرایی ملی و اسلامی، تأمین عدالت اجتماعی و حفظ کرامت و حقوق انسانها.
برنامه های  رضایی برای تحقق این اهداف و عمل به وعده ها با بررسی و ترسیم واقعی ومنصفانه­ نقش ، جایگاه و وضعیت اقوام ایرانی درشرایط کنونی در مسیر راهبردی شدن قرار دارد. او و تیم کارشناسانش با بررسی آسیب شناسانه وضعیت و رویکرد اقوام ایرانی در پرتو تحولات منطقه ای وجهانی و همچنین آسیب شناسی مناسبات جمهوری اسلامی با نخبگان اقوام در ایران به دنبال فراهم آورن شرایط لازم برای تعامل مطلوب با ایشان است.
رضایی با علم به وجود خلاء های سیاستگذاری و اجرایی نسبت به اقوام، بویژه درشرایط بشدت متلاطم منطقه ای، به یک الگوی نظری متناسب و راهبردی برای جامعه چند قومی ایران دست یافته است. که شاخص ترین آنها پرهیز از نگرش امنیتی به اقوام است.  برنامه های او در حوزه حقوق قومیتها بر لزوم جایگزینی راهبردهای نرم امنیتی مانند مذاکره و گفتگو با ایشان تاکید دارد.
یکی دیگر از راهبردهای طرح های رضایی در حوزه اقوام به بحث ساماندهی و ظرفیت‌سازی برای ایجاد تعاملات اقوام ایرانی با اقوام مشابه در آن سوی مرزها توجه دارد و بر تقویت همکاری‌های دیپلماتیک با کشورهای همسایه در جهت مدیریت مسائل قومی تاکید می کند.
رضایی در حوزه مسائل اجتماعی  هم تقویت رضایتمندی اقوام را با ارتقاء شاخص توسعه اجتماعی ایشان پیش بینی کرده است.

 

ارسال نظر