کد خبر: ۲۰۲|
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۲۳
حاشیه نگاری از سفر دکتر رضایی به استان کرمانشاه
رخصت پهلوانان بی ادعای کرمانشاه به محسن رضایی

پهلوانان بی ادعایی که در آخرین روزهای دفاع مقدس رویاهای صدام و آمریکا و همه بدخواهان ایران را دفن کردند. این یکی از توصیفات دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مردم استان کرمانشاه و کلاً اقوام زاگرس نشین است که همچون مردم اقلیم های سهند و سبلان و البرز، در طول تاریخ نقش بی بدیل در دفاع از ایران و اسلام ایفا کرده اند. منتهی چنانچه دکتر رضایی در جریان سفر اخیرش به استان کرمانشاه گفت مردم اقلیم زاگرس از غرب تا خوزستان در خط اول ایثار و مقاومت در برابر مهاجمان قرار داشته و از اسکندر تا صدام حسین در دیواره مستحکم زاگرس و مردمانش متوقف شده‌اند. مردمانی که به مراتب شایسته وضعیت و زندگی بسیار بهتر از آنچه هستند که در آن به سر می برند. مطلب زیر نگاهی دارد به سفر اخیر دکتر محسن رضایی به استان کرمانشاه و وقایع و اتفاقاتی که در اخبار رسمی کمتر مجال بازگویی داشته اند و رخصتی که پهلوانان این دیار به محسن رضایی دادند.

 

 

  ساعت 5/8 صبح روز سه شنبه 10 بهمن وقتی چرخ های هواپیمای فوکرهواپیمایی آسمان روی باند خیس و باران زده فرودگاه کرمانشاه نشست گمان نمی کردم که در این باد و باران و طوفان جمعیت کثیری از اقشار مختلف مردم در فرودگاه برای استقبال از آقا محسن امام گرد آمده باشند، اما شعارهای صل علی محمد یاور رهبر آمد خیلی زود همراهان دکتر را متوجه کردکه زنان و مردان پرافتخار کرمانشاهی تدارک گسترده ای برای استقبال از یار آشنای خود در ایام دفاع مقدس و بعد از آن به عمل آورده اند. در دست جمعیت استقبال کننده نوشته های زیادی دیده می شد که روی اغلب آنها این جمله به زبان محلی نوشته شده بود که: هاتی خوش هاتی/ سه فاها وردی.

 


  حضور در گلزار شهدا ادای احترام و قرائت فاتحه، حضور بر سر مزار آیت الله سید مرتضی نجومی و پس از آن دیدار با آیت الله مصطفی علما نمایند، ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه در خجسته میلاد پیامبر اعظم (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) اولین برنامه های این سفر بودند. آیت الله علما در جریان دیدار با دکتر رضایی، ایشان را از سابقون خدمت گزاران در حساس ترین مواقع خواند و آرزوی توفیق روزافزون ایشان در خدمت به انقلاب، نظام، مقام معظم رهبری و مردم ایران اسلامی را کرد. دبیر مجمع نیز آیت الله علما را سنگربان بزرگ ارزش ها و معارف در خطه خویش خواند. پس از دیدار عمومی دو طرف دیداری خصوصی نیز داشتند.


  جشن میلاد پیامبر اعظم (ص) و ولادت امام صادق (ع) و هفته وحدت در محل ورزشگاه آزادی و سالن شهید بهشتی کرمانشاه برنامه ای منحصر به فرد و دیدنی بود. جمعیت گرد آمده در سالن بیش از شش هزار نفر تخمین زده می شد و با مجموع مستقبلین در فرودگاه می شد گفت حدودهشت  هزار نفر از مردم استان در طوفان و باران شدید به منظور شرکت در جشن میلاد و استقبال از دکتر رضایی گرد آمده بودند. مجری مراسم که خانم جوانی بود سخن خود را با یاد پیامبر (ص) و حضرت امام (ره) و با احترام به مقام معظم رهبری و گرامیداشت سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کرد.


  گفته میشد که مردم از ساعت 8 صبح در محل ورزشگاه جمع شده و در انتظار دکتر محسن رضایی بوده اند.


  پیش از سخنرانی دکتر مراسم مداحی و شاد خوانی به مناسبت هفته وحدت و میلاد نور به زبان های فارسی و کردی انجام گرفت.
  آقای رجبی که خود را معلم پا به سن گذاشته معرفی کرد، دکلمه ای درباره ارتباط سنگ ها  وصخره‌های کوهستانها از بازی دراز تا دیگر نواحی با محسن رضایی قرائت کرد و گفت: وصف یاری و پایداری تو و همرزمانت و آنها که به شهادت رسیدند، حالا در لالایی مادران برای کودکان کرمانشاه و کردستان نقل می شود، دکلمه آقای رجبی با تشویق های شدید جمعیت حاضر همراه بود. وی در بخشی از سخنانش رو به دکتر رضایی گفت: حالا دعای پابرهنه ها و جوانان بیکار ما همراه شماست.


  در این مراسم گروه مولودی خوانی اهل سنت با دف نوازی در مدح رسول الله (ص) برنامه اجرا کرد ،همچنین گروه رقص سنتی کردی مردان نیز همراه با ساز و دهل به اجرای برنامه پرداخت.


  دکتر محسن رضایی در بخشی از سخنرانی خود گفت: درود خدا بر شما و رنج هایی که متحمل شدید اما حاضر نشدید عزت اسلامی را از دست بدهید، کرمانشاه دیار پهلوانان بی ادعایی است که رویاهای صدام و آمریکا را دفن کردند و آخرین آتش جنگ در 30 کیلومتری شهر کرمانشاه با پیروزی ملت ایران در عملیات مرصاد خاموش شد و من چه شب ها و روزهایی که در این خیابان ها و کوچه ها غربت ملت ایران و همت و اراده جوانان را از نزدیک مشاهده کرده ام.


  سفر دکتر رضایی به گیلان غرب در میان بارش شدید برف و کولاک انجام شد، از این رو تعدادی از خودروهای همراه نتوانستند از گردنه های برف گیر عبور کنند، اما به اصرار دکتر رضایی خودروی حامل ایشان برف و مه و کولاک را شکافت تا دیدار دکتر با مردم خونگرم و دلاور گیلان غرب صورت گرفت.


بیعت حزب الله کرمانشاه با محسن رضایی
  دکتر محسن رضایی از گیلان غرب به کرمانشاه و محل زورخانه حیدریه بازگشت، زورخانه و حسینیه حیدریه از محل های مربوط به نیروهای ارزشی و حزب الله کرمانشاه است، به مناسبت میلاد پیامبر(ص) و هفته وحدت محل زورخانه چراغانی و تزئین شده بود، پس از مراسم مداحی و مولودی خوانی با زنگ و ضرب مرشد دکتر رضایی وارد محل شد و همراه با جمعیت مالامال حاضر به تماشای اجرای برنامه های ورزشکاران باستانی کار و پهلوانان حاضر نشست.

 


  باستانی کاران حاضر در گود، لباس های متحدالشکلی داشتند روی سینه این ورزشکاران که مرکب ازجوانان و پا به سن گذاشته ها بودند عبارت السلام علیک یا روح الله / ایها العبد الصالح و بر پشت پیراهن ورزشی آنها عبارت رهسپاریم با ولایت تا شهادت نگاشته شده بود.


  میدان دار اصلی باستانی کاران در بخش های مختلف برنامه دکتر رضایی را مورد خطاب قرار می داد و عباراتی درباره او می گفت: از جمله این که سلامتی بازوی توانای جبهه ها و انقلاب و برای سلامتی او و همه کسانی که در خط رهبری هستند صلوات ختم کن.


  مراسم زورخانه حیدریه را باید بیعت حزب الله کرمانشاه با محسن رضایی نامید . چرا که در این مراسم میدان دار باستانی کاران که کسی نبود جز حاج صادق اشک تلخ در سخنانی غرا بر ضرورت حمایت نیروهای ارزشی از رضایی در صحنه انتخابات پیش روصحبت کرده و او را به حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرد . وی از محسن رضایی به عنوان فردی یاد کرد که شخصیتی چون حضرت امام در 27 سالگی به او حکم فرماندهی بیداردلانی را می دهد که امام به حال آنها غبطه می خورد، و این انتخاب قطعاً بی دلیل نبوده است. حاج صادق در بخشی دیگر از سخنانش گفت: ما اگر از یادگار و فرمانده رزمندگان بیدار دلمان حمایت نکنیم ، فردا روز چه پاسخی برای همت ها، باکری ها و حسن باقری ها خواهیم داشت؟ وی افزود: ما دل به سید علی خامنه ای بسته ایم، او اگر کلامی می گوید حجت شرعی ماست. آقا روز 19 دی فرمودند که حسن فاعلی برای ریاست جمهوری توانایی است، آقا محسن آن موقع که 27 ساله بود، صحنه جنگ زر و زور و تزویر همه عالم با انقلاب را همراه با آن جوانان بیدار دل تغییر داد، درخشش امروز حزب الله لبنان حاصل تلاش و فرماندهی این بزرگوار و یارانش در دهه 60 است. میدان بزرگی که آقا از آن یاد می کند باید مورد توجه باشد آیا بزرگتر از این میدان ها هم داریم؟ وی افزود: با یاری و همت دلبستگان به انقلاب قطعاً خداوند نیز کمک خواهد کرد تا از این شرایط اقتصادی که در شأن ملت ایران نیست و این پیچ تاریخی به همت و یاری برادرمان محسن ضایی عزیز عبور کنیم.


  در این مراسم با زنگ و ضرب مرشد و در میان حلقه ورزشکاران باستانی کار، خلعت علم سید الشهدا(ع) به دکتر محسن رضایی داده و بر شانه او قرار گرفت.


  ابتدای صحبت دکتر رضایی در جمع حاضرین در زورخانه حیدریه کرمانشاه به این ترتیب بود: از این که مرا به خانه ادب و معرفت دعوت کردید متشکرم و از برادران عزیزیکه این خانه علی (ع) را در قلب شهر پهلوانان بی ادعا کرمانشاه ایجاد کرده اند سپاسگزارم. من خود را لایق توصیفاتی که درباره‌ام شد نمی دانم، به توفیق الهی کنار عزیزانی قرار گرفتم که به حالشان غبطه می خورم و غبار جبهه ها را به ده ها منصب ریاست جمهوری و غیره نمی دهم و اگر تکلیف و وظیفه ادامه خدمت به این انقلاب و نظام نبود هرگز وارد این عرصه ها نمی شدم.


  حضور در محل مسجد امام حسن مجتبی (ع) کرمانشاه برنامه دیگری بود که ساعت 10 شب انجام شد، جمعیت حاضر با شعار صل علی محمد یاور رهبر آمد از دکتر رضایی استقبال کرد، یکی از سخنرانان مراسم در فرازی از سخنانش در این مسجد گفت: امروز پاشنه آشیل و ضعیف جامعه ما اقتصاد است که دشمن با تحریم ها از آن سوء استفاده می کند، لازم است این نقطه ضعف به نقطه قوت نظام و کشور تبدیل شود و این نیاز به یک حرکت جهادی به معنی واقعی دارد، آقا محسن می‌خواهیم در این جهاد کنار ما باشی و تحت نظارت و حمایت رهبری، این جهاد را پیش ببری و اجرائیات کشور را در این جهت سامان بدهی.

 


  بازدید از طاق بستان کرمانشاه ساعت 9 صبح انجام شد، در بازدید از این اثر باستانی دوره ساسانیان و حجاری ثبت شده در دل کوه، دکتر محسن رضایی با علاقه به صحبت های راهنمایان گوش سپرد و یادآور شد نکته مهمی که نباید از یاد برد این که ایرانیان حتی قبل از اسلام هم تک خدایی و خداپرست بوده و هیچ گاه بت نپرستیده اند.


  مقصد بعدی شهر جوان رود بودکه فاصله اش تا مرز حدود 50 کیلومتر است. در طول مسیر دکتر رضایی و همراهان در دو روستای کنار جاده توقف کردند، یکی روستای بیاشوش که روستایی با حدود دو هزار نفر جمعیت است، دکتر وارد یکی از مغازه های روستا هم شدو با مردمی که او را در حلقه خود گرفتند صمیمانه گفت و گو کرد، مردم حاضر از نداشتن گاز و دیگر مشکلات خود صحبت کرده و گزارش های مردمی مفصلی دادند. اهالی روستا که اهل  سنت هستند با مهمان خود برخورد گرمی داشتند . 


  دبستان 5 کلاسه زاگرس در روستای بیاشوش از دیگر محل هایی است که مورد بازدید سرزده قرار گرفت، مدیر و کارکنان و معلمین مدرسه همراه بچه ها از دکتر استقبال می کنند، اغلب بچه های دبستانی با آن که نمی دانند چه کسی میهمان آنها هست دور دکتر رضایی حلقه زده و حتی از سر و کولش بالارفتند.


  کلاس های مدرسه نیز مورد بازدید قرار می گیرند، دختر بچه ها و پسر بچه ها در ردیف های جداگانه در کلاس ها قرار دارند، کلاس ها به لحاظ میز و نیمکت مجهز و تمیز به نظر می رسند ولی بخاریهای نفتی بدجوری توی چشم میزنند و همه را یاد حادثه های دلخراش سالهای اخیر در دبستان های روستاهای دور و نزدیک کشور می اندازند. 


  بچه ها و کارکنان مدرسه در حیاط با دکتر رضایی عکس یادگاری گرفتند، بچه ها بسیار با نشاط و سرزنده بودند، نم نم ریز باران با صفای کودکان درآمیخته و طراوت را دو چندان ساخته بود. 


  در روستای صفی آباد، که نزدیک شهر جوان رود است نیز دکتر رضایی به میان مردم رفت و در حلقه آنها قرار گرفت، وضعیت اشتغال در منطقه و انتظارات جوانان و ضرورت کمک دولت برای مولد شدن نیروی کار از محورهای گفت و گوها بود. مردم روستا از مشکلاتی چون نبود گاز و ناکافی بودن وام 3 میلیون تومانی برای تخریب و بازسازی خانه های قدیمی صحبت می کردند.


  دکتر رضایی در روستای صفی آباد وارد یک مغازه قصابی هم شد، مرد قصاب قیمت گوشت را در آنجا کیلویی 18 هزار تومان اعلام کرد و گفت سال گذشته این قیمت 15 هزار تومان بود، وی صادرات بی رویه دام به عراق را از جمله علت های گرانی قیمت گوشت می دانست. 


  در ورودی شهر جوان رود، آنچه خیلی زود به چشم می آمد شیب های تند خیابان ها و سرزندگی و نشاط مردم بود، همچنین جمعیتی که به استقبال آمده بود و گوسفندهایی که درمسیر ذبح می شد و مانند دیگر مناطق شعار صل علی محمد یاور رهبر آمد نیز از سوی مردم به گوش می رسید .


  اجتماع مردم جوان رود نیز در مسجد جامع این شهر بسیار پرتعداد بود، دکتر رضایی با تبریک میلاد پیامبر (ص) و هفته وحدت خطاب به مردم جوان رود گفت: مردم این منطقه را از سال ها قبل می‌شناسم و روزها و شب های فراوان در میان شما بوده ام چه در دوران دفاع مقدس و چه دورانی که ضد انقلاب در این مناطق جولان می داد و شما با دست های خود این قطعه از میهن اسلامی را حفظ کردید .


  اشاره به سابقه چندهزار ساله مردم منطقه اورامانات و دلاوریها و رشادت های آنها از دیرباز تا دفاع مقدس و گرامیداشت یاد شهدای پرتعداد این مناطق، وفاداری مردم اورامانات به ایران و اسلام و ضرورت شکل دهی بهتر عرصه های زندگی، فرهنگ و اقتصاد در منطقه زاگرس نشین از جمله فرازهای سخنان دکتر رضایی در جمع مردم جوان رود بود.


  دکتر رضایی برای مردم جوان رود از کم اثری اقتصاد دولتی و ضرورت تحول اقتصادی با محوریت خانواده، روستا و شهربه طور مبسوط سخن گفت.
  از میان جمعیت انبوه مشایعت کننده در جوان رود دکتر محسن رضایی به سمت اسلام آباد غرب حرکت کرد. زنان، مردان و جوانان جوان رود تا مدتی طولانی دکتر و همراهان را در حلقه خود داشته و با آنها گفت و گو می کردند.


  جمعیت گرد آمده در مسجد جامع اسلام آباد نیز کثیر بود، دکتر رضایی در سخنان خود در اسلام آباد با اشاره به دفن شدن رویاهای صدا و آمریکا در اسلام آباد برای نخستین بار به موضوع نامه ای اشاره کرد که 25 روز قبل از حمله منافقین به ایران نوشته و در آن خاطر نشان کرده بود این که صدام می‌گفت قطعنامه 598 را قبول دارد یک دروغ است و آنها برنامه هایی دارند و منافقین درصدد هستند با کمک صدام از یک نقطه وارد خاک ایران شوند. وی افزود: وقتی 25 روز بعد خبر رسید نیروهای آنها در اطراف سرپل ذهاب دیده شده اند، با هلی کوپتر از جبهه خرمشهر خود را به منطقه رسانده و محاصره منافقین را با دیگر فرماندهان طراحی کرد.


  فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در جمع مردم اسلام آباد خاطر نشان کرد: 2 هفته آخر جنگ به اندازه 3 سال جنگ نقش داشت و هر ساعت آن اهمیت خاصی داشت، 2 تا 3 روز طول کشید که محاصره منافقین کامل شد و در نهایت از سه راه پل دختر تا تنگه چارزبر پر از کشته های منافقین شده بود.


  دکتر رضایی تصریح کرد: منافقین رویای فتح هوانیروز کرمانشاه و رساندن نیروهای خود به زندان اوین و پس از آن حمله به جماران و رادیو تلویزیون را داشتند که این یک توطئه بزرگ علیه انقلاب و در واقع خوابی بود که مردم اسلام آباد نقش تعیین کننده در تعبیر نشدن آن داشتند و شکست این توطئه باعث شد صدام با تأخیر طولانی در حدود 2 هفته قطعنامه 598 را قبول کند و شما مردم اسلام‌آباد قبل و بعد از این وقایع وفاداری خود به قرآن و نظام و جمهوری اسلامی را ثابت کرده اید.


  دکتر رضایی تأکید کرد: امیدوارم دولتمردان ما و مسئولین قوای سه گانه قدر مردم استان کرمانشاه و اسلام آباد را واقعاً بدانند.
  بعد از سخنرانی مقابل مسجد جامع اسلام آباد نیز تجمع مردم گسترده بود، به طوری که دکتر رضایی به سختی وارد خودرو خود شد و در حال دست تکان دادن از میان جمعیت عبور کرد. 


  استقبال مرمی از دکتر رضایی در شهرستان سنقر ساعت 9 صبح انجام گرفت، در میان حاضرین زن و مرد و پیر و جوان بودند که احوالپرسی و خوش آمدگویی می کردند، «به شهر سنقر خوش هاتی» نوشته بنرهایی بود که در خیابان ها نصب بود.


  برای رسیدن به گلزار شهدای سنقر از میدانی عبور کردیم که مجسمه وسط آن را آرم بزرگ سپاه پاسداران بود. در گلزار شهدای سنقر دکتر رضایی بر سر مزار شهیدان فاتحه قرائت کرده و شاخه گل گذاشت.


  سالن ورزشی شهدای سنقر در اولین روز از ایام دهه مبارک فجر و هفته وحدت پذیرای هزاران نفر از مردم سنقر و حومه بود، در محل سالن بنرهایی از تصاویر امام (ره) مقام معظم رهبری و دکتر محسن رضایی نصب بود و البته شعار ثابت خوش آمد گویی به یاور رهبر انقلاب اینجا نیز به گوش می رسید.


  مجری مراسم در سخنانش گفت: مردم دیار شهیدان سنقر در انتخابات ها سابقه 95 درصد شرکت دارند و در سطح استان در انتخابات ها دارای رتبه اول مشارکت هستند، این مردم با بصیرت رای می‌دهند و نگاه به رهبر معظم انقلاب دارند و من امروز به نمایندگی از آنها به شمار رزمنده دیروز و مدیر و مدبر امروز خوش آمد می گویم و از شما می خواهم صدای این مردم مؤمن و دلاور باشید.


  دکتر رضایی در سخنان خود در ورزشگاه شهدای سنقر اظهار داشت: از این که در اولین ساعات دهه فجر و شروع جشن های انقلاب خداوند توفیق عطا کرد تا در میان شما مردم خوب سنقر باشم، خوشحال و شاکرم. شما مردم سنقر وفاداری به انقلاب اسلامی را به تمام معنا ادا کرده اید و به گردن انقلاب دین دارید. 


  دکتر رضایی در جمع مردم سنقر تأکید کرد: باید معجزه رخ داده انقلاب در سیاست، امنیت و دفاع، در زندگی، اقتصاد و فرهنگ نیز رخ دهد و این نیاز به تصمیم تاریخی مردم و قدم گذاشتن در راهی تازه دارد، تا نه تنها تحریم ها کنار زده شود. بلکه اقتصاد ایران به یکی از بهترین های دنیا تبدیل شود.


  در حلقه فشرده مشایعت کنندگان دکتر در سنقر جوانی خود را به او رسانده وگفت: من یک جوان بازیگرم ولی سه پ یعنی، پول، پارتی و پررویی ندارم، من و امثال من را جدی نمی گیرند، چرا بدون پول و پارتی و پررویی نمی توان به جایی رسید؟ دکتر رضایی در پاسخ به اوگفت: باید زمینه‌های مناسب فراهم شده و به شما کمک شود تا آنقدر گل بکاری و گل بزنی تا آنها که شما را جدی نمی‌گیرند از رو بروند.


  در طول همه برنامه های این سفر در سنقر و اسلام آباد و دیگر شهرها و مناطق و در گردهمایی های مردمی ، ارگان ها و نهادهای مختلف همکاری بسیار خوبی داشتند که دراین میان همکاری و همراهی نیروی انتظامی بسیار چشمگیر بود. افسران و درجه داران و سربازان نیروی انتظامی تلاش قابل ملاحظه‌ای در تأمین نظم و امنیت اجتماعات داشته و با مردم و میهمانان برخوردی گرم و صمیمی داشتند.


  سفر دکتر محسن رضایی به استان کرمانشاه و وقایع آن را اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم شاید عبارت آن دوست مناسبترین باشد که گفت: پهلوانان بی ادعای کرمانشاه به محسن رضایی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری رخصت دادند.
 

ارسال نظر