محسن رضایی در پاسخ به سوالی درباره کارکرد بسیج که امام(ره) از آن به عنوان لشگر مخلص خدا نام بردند، خاطرنشان کرد: بسیج یک تفکر است. یک اندیشه است و بخشی از اندیشه انقلاب اسلامی را شکل می دهد و مولود ایران اسلامی است.
وی با بیان اینکه پیش از شکلگیری بسیج، در دنیا دو نوع کار مردمی صورت میگرفت. یک نوع سربازگیری بود که ارتشهای دنیا سربازان خود را از مردم می گرفتند و دیگری تربیت "میلیشیا" بود که در بلوک شرق انجام میشد، افزود: بسیج با هر دوی این شیوهها که یکی کلاسیک و دیگری سوسیالیستی است متفاوت است. در این دو نوع شیوه هیچگاه یکی مثل آقای مرتضی قربانی به عنوان فرمانده لشکر پیدا نمیشود.
محسن رضایی ادامه داد: بسیجی میتواند از صفر تا صد بالا برود یعنی میتواند از یک رزمنده تا رهبر رشد کند ولی در میلیشیا چنین شرایط و بستری مهیا نیست. تفکر بسیجی خود را در شکل نظامی نشان داد. در شکل اطلاعات، ما اطلاعات 20 میلیونی را تشکیل دادیم. در نهضتهای جهان اسلام به صورت حزبالله و مقاومت وطنی در سوریه یا حشد الشعبی (نیروهای بسیج مردمی)در عراق، خودش را نشان داد. در بوسنی و هرزگوین ما در حال شکل دادن بسیج بودیم و داشتیم سارایوو را آزاد میکردیم و نیروهای ما در حال نزدیک شدن به مرکز شهر بودند که آمریکایی ها هلی برن کرده و جلوتر از ما نیرو وارد آن نقطه سارایوو کردند. یقین داشته باشید اگر نیروهای ما زودتر وارد آن منطقه می شدند تفکر بسیج در آنجا حاکم میشد. البته آمریکاییها متوجه شدند که اگر بسیج در اروپا شکل بگیرد، تفکر بسیج به آنجا رخنه خواهد کرد.
وی همچنین با بیان اینکه این اندیشه(بسیج) متاسفانه در کشور خود ما که زادگاه این تفکر است از یک جایی به بعد کند شد و به آن بی اهمیتی و بی توجهی صورت گرفت، تصریح کرد: برای مثال ما نتوانستیم این تفکر را وارد اقتصاد کنیم. الان دفاع ما دفاع مردمی است ولی اقتصاد ما غیر مردمی است. چون دولتمردانی که مجلس و دولت را اداره میکردند نتوانستند قوانین و سازوکارهای لازم را برای مردمی کردن اقتصاد یا بسیجی کردن اقتصاد به کارگیری کنند. اقتصاد ما در حال حاضر به شدت نیازمند درستکاری و ایثار است. تفکر بسیج میتواند درستکاری و ایثار را وارد اقتصاد کند. چنانچه این دو ویژگی وارد اقتصاد ایران نشود تحولی در این بخش حاصل نخواهد شد.