دکتر رضایی در ایلام عنوان کرد:
کد خبر: ۲۴۸|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دیپلماسی در کشور تک‌بعدی است، گفت: دیپلماسی نخبگان در کنار دیپلماسی رسمی و عمومی باید در کشور شکل گیرد.
دیپلماسی کشور تک بعدی است / دیپلماسی نخبگان باید در کشور شکل گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از فاری، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه‌های ایلام اظهار داشت: تا زمانی که در کشور تولید ثروت نشود نفوذ ما در منطقه سیاسی است.

وی ادامه داد: ما اکنون در عراق حضور داریم اما ترکیه درآمد بیشتری از عراق دریافت می‌کند، دولت عراق و ترکیه مقابل هم قرار دارند و اختلاف دارند اما دولت عراق با ایران دوست و برادر است اما کشور ترکیه بیشتر از کشور ما از بازار عراق سود اقتصادی می‌برد.

این مسئول اضافه کرد: ما زمانی می‌توانیم از ارتباط بین‌المللی خود با کشورها به درستی استفاده کنیم که به اندازه نفوذ سیاسی، نفوذ اقتصادی هم داشته باشیم.

رضایی تصریح کرد: باید بخش مهمی از بازارهای کشورهای منطقه در تسخیر کالاها و محصولات ایران باشد.

* نفوذ سیاسی و اقتصادی ایران توام باهم مانع تحریم می‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند در عرصه بین‌الملل ایران را نادیده بگیرد، گفت: نفوذ سیاسی و نفوذ اقتصادی ایران در کنار هم در منطقه ما را به نقطه‌ای با ثبات می‌رساند و در این شرایط است که کسی نمی‌تواند ما را تحریم کند و یا نقشی در منطقه و جهان به ما واگذار نکند.

رضایی تصریح کرد: طی روزهای گذشته بسیاری از کشورهای منطقه به ایران پیام دادند که ما قبول کردیم بدون شما نمی‌شود تغییرات سیاسی در منطقه ایجاد کرد.

دبیر تشخیص مصلحت نظام گفت: حکمت و تدبیری که در روابط بین‌الملل شکل گرفته باید به مرحله اجرا وارد شود.

* سیاست خارجی ایران در چشم‌انداز 1404 برمبنای الهام بخشی و تعامل در روابط است

وی ادامه داد: ایران در چشم‌انداز 1404 سیاست خارجی دارای دو بعد الهام بخشی در جهان اسلام و تعامل موثر و سازنده در روابط بین‌الملل است، در جهان اسلام باید الهام‌بخش، پیشرو، الگوفرست و .. شویم و از طرف دیگر در روابط بین‌الملل تعامل موثر و سازنده‌ای داشته‌ باشیم.

رضایی تصریح کرد: برای اینکه این نوع سیاست خارجی ایران محقق شود مسئله دیپلماسی بسیار موثر است.

* دیپلماسی ایران در گذشته تاکنون دارای نشیب و فراز است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دیپلماسی ما از اول انقلاب تاکنون فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است، ادامه داد: در دولت موقت این فراز و نشیب‌ها شروع شده و ما به خوبی نتوانسته‌ایم از این تدبیر و پشتوانه‌های سیاست خارجی ایران به خوبی استفاده کنیم.

این مسئول اضافه کرد: دیپلماسی در ایران در زمان دوران دفاع مقدس، قبل از آن و بعد از آن در سال‌های اخیر ضعیف عمل کرده است.

رضایی با اشاره به اینکه دیپلماسی ایران چند ویژگی داشته و دارد که تشریفاتی و تعارفاتی بودن مهم‌ترین ویژگی آن است، گفت: تشریفات خوب است اما نباید دیپلماسی ایران تنها به این موضوع منحصر شود.

وی ادامه داد: دیپلماسی ایران بیشتر امضایی بوده است، آن قدر توافقنامه با کشورهای خارجی امضا کرده‌ایم که به اندازه هزار سال توافقنامه داریم.

این مسئول اضافه کرد: دیپلماسی ایران بیشتر سلیقه‌ای و شخصی است و کمتر حرفه‌ای و فرایندی بوده است.

* دیپلماسی در کشور تک بعدی است

رضایی با بیان اینکه دیپلماسی در ایران تک بعدی بوده و این درحالی است که دیپلماسی ابعاد مختلف و وسیعی یافته است، گفت: ما یک دیپلماسی رسمی داشته‌ایم که مقامات رسمی با کشور دیگر مذاکره می‌کنند و یک دیپلماسی عمومی داریم که رسانه‌ها در ایجاد روابط و مذاکرات فوق‌‌العاده مهم هستند، ما چگونه از رسانه‌ها استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در آمریکا 120 اتاق فکر در ارتباط با وزارت خارجه آمریکا فعالیت می‌کند و این 120 اتاق فکر متعلق به بخش خصوصی است و تولید فکر و پیشنهاد می‌کنند.

این مسئول اضافه کرد: بنابراین باید دیپلماسی رسمی و عمومی توام باهم در کشور داشته باشم تا موفق‌تر عمل کنیم.

* ایجاد دیپلماسی نخبگان در کشور ضرورت دارد

رضایی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم در کنار دیپلماسی عمومی باید دیپلماسی نخبگان هم داشته باشیم یعنی باید از ظرفیت دانشگاه‌ها، هنرمندان، علما به طور گسترده در تعامل با نخبگان و دانشمندان ملت‌های دیگر استفاده کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دیپلماسی نخبگان می‌تواند در کنار دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی قرار گیرد.

وی ادامه داد: با برگزاری همایش‌های بین‌المللی بسیاری از جوسازی‌های علیه کشورمان برطرف خواهد شد.

این مسئول اضافه کرد: هر فرد خارجی که فقط یک‌بار وارد کشور شود و محیط ایران را ببیند به هیچ وجه در خصوص ایران در خارج از کشور منفی‌گویی نمی‌کند.

رضایی تصریح کرد: در حال حاضر دیپلمات‌های بسیار قوی در کشور وجود دارد اما از دیپلمات‌های ضعیفی برای مذاکرات استفاده می‌کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دیپلماسی ما افراط و تفریط دارد به نظر من باید مسیر اعتدال را در پیش بگیریم، ادامه داد: در دیپلماسی نیاز به فرار و انفعال نداریم، ما حرف منطقی داریم و نباید عقب‌نشینی داشته باشیم.

ارسال نظر