کد خبر: ۲۶۹۱|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: واقعیت جامعه نشان می‌دهد الان رکود ایران از سه سال هم عبور کرده و کشور درگیر عمیق‌ترین و طولانی‌ترین رکود است.

دکتر محسن رضایی در گفت‌وگو با هفته نامه «نماینده» به تشریح ویژگی‌های مجلس کارآمد برای تحقق پیشرفت و عدالت پرداخت.

اهمیت انتخابات پیش رو، توصیه به کاندیداهای اصولگرا که نام آن‌ها در فهرست نهایی ائتلاف گنجانده نشده، آخرین وضعیت اقتصادی (بحث رکود و اقتصاد مقاومتی) مهم‌ترین پرسش‌های مطرح‌شده از دکتر محسن رضایی بود.

وی از رقابت جدی در انتخابات سخن گفت و پیش‌بینی کرد که 60 درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند.

دکتر رضایی ضمن استقبال از همگرایی صورت گرفته در بین نیروهای انقلاب، به ویژگی‌های مجلس و نماینده مطلوب در تراز انقلاب اسلامی در دو حوزه داخلی با رویکرد حل مشکلات اقتصادی و منطقه پرداخت و در جمع‌بندی این بخش از گفتگو می‌گوید: ما مجلسی می‌خواهیم که مسئله عراق، سوریه، خلیج‌فارس و مناقشاتی که عربستان با ایران شروع کرده برای آن مهم باشد.

مواضع دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه اقتصادی (عبور از رکود) و توصیه‌های او به دولتمردان هم خواندنی است.

متن گفتگوی اختصاصی هفته‌نامه «نماینده» با دکتر رضایی بدین شرح است:

محسن رضایی «دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام» در گفتگو با هفته‌نامه «نماینده»، با اشاره به برگزاری انتخابات در هفتم اسفندماه سال جاری، گفت: این دوره از انتخابات هم ملت ایران بار دیگر پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد تا در ارتباط با سرنوشت سیاسی خودشان تصمیم بگیرند ازاین‌رو یک تجربه دیگر بر تجارب گذشته افزوده می‌شود.

دکتر رضایی با بیان اینکه رقابت جدی در این انتخابات وجود دارد، اظهار داشت: بنده در خصوص افرادی که تأیید صلاحیت شده‌اند مطالعه کردم و می‌توان گفت رقابت به اندازه کافی وجود دارد ضمن اینکه اعمال ضوابط نظارتی نیز صورت گرفته که این خود، نوعی کمک به مردم تلقی می‌شود چون مردم خودشان نمی‌توانند نسبت به تک‌تک نامزدها تحقیق و نظارت کنند.

** 60 درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند

وی ادامه داد: در حقیقت حکومت به کمک مردم می‌آید و با شفاف‌سازی وضعیت کاندیداها، بستر انتخاب مردم را ساده و نزدیک‌تر به واقع می‌کند. اگر احزاب کاملی وجود داشت تأیید صلاحیت‌ها را خودشان می‌توانستند با کمک شورای نگهبان انجام دهند. فکر می‌کنم نزدیک به 60 درصد مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد و ان‌شاءالله ما انتخابات پرشوری خواهیم داشت.

ارزیابی از ائتلاف اصولگرایان دومین پرسش «نماینده» از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.دکتر رضایی در پاسخ، با بیان اینکه اصولاً بنده معتقدم کشور را بدون وحدت نمی‌توانیم اداره کنیم، افزود: چه وحدت در کل جامعه و چه وحدت در بین احزاب و جناح‌ها. وحدت در کل جامعه باعث می‌شود ما اصطکاک‌ها را کم کنیم، تنازعات کمتر می‌شود و سرعت پیشرفت کشور هم بیشتر می‌شود.

وی در خصوص اهمیت وحدت در بین احزاب نیز توضیح داد: در جناح‌ها وقتی وحدت شکل بگیرد افراط‌گرایان و کندروها هم دیگر را تعدیل می‌کنند ولی وقتی در جناحی تفرقه باشد یا کندروها و یا تندروها مسلط می‌شوند و نتیجه آن می‌شود که «خط سیر واقعی هر جناح از مسیر خارج و به کندروی یا تندروی کشیده خواهد شد.»

** به نتیجه اصولگرایان اعتقاد بیشتری دارم

دکتر رضایی در ادامه با اشاره به فرآیند وحدت که در جریان اصولگرا شکل گرفته است، گفت: در جبهه اصولگرا هم اخباری مبنی بر وحدت شنیده‌ام و مطمئن هستم نتیجه آن خوب خواهد بود زیرا هم کندروها، تندروها را کنترل می‌کنند و هم تندروها، کندروها را کنترل می‌کنند و مسیر واقعی و شفافی شکل می‌گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به تبیین ویژگی‌های مجلس مطلوب در تراز انقلاب اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید: ما مجلس کارآمد می‌خواهیم، مجلسی می‌خواهیم که همراه با نظام باشد، مجلسی می‌خواهیم که ارزش‌های انقلاب را حفظ کند و درعین‌حال بتواند مشکلات مردم را حل کند بیکاری جوانان را کاهش دهد.

** تبیین کارکردهای مجلس دهم

دکتر رضایی، یکی از مشکلات کنونی را مربوط به حوزه اقتصاد عنوان کرد و گفت: ما مجلسی می‌خواهیم که بتواند اقتصاد را به‌طور واقعی حل کند. اگر قرار باشد در چهار سال آینده ثروتمندان، ثروتمندتر و فقرا، فقیرتر شوند این موضوع حتماً بیان‌گر ناکارآمدی دولت و مجلس است.

وی تصریح کرد: مجلس باید بتواند دولت را کنترل کند تا پیشرفت همراه با عدالت صورت گیرد یعنی اینکه ما پیشرفت کنیم و وضعیت فقر هم کاهش پیدا کند، وضعیت بیکاری نیز کاهش پیدا کند به همین جهت کسانی که از هر دو گروه (اصولگرا-اصلاح طلب) می‌خواهند وارد مجلس آینده شوند باید به نظام، جامعه و مردم کمک کنند تا اشتغال افزایش و بیکاری کاهش یابد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، توجه به تحولات منطقه و رویکرد مثبت ایران به متحدان خود را دومین ویژگی نماینده مجلس خواند و اظهار داشت: اگر امروز سوریه و عراق که دوستان و متحدان ما شناخته می‌شوند شکست بخورند ناامنی به مرزهای ما کشیده می‌شود.

دکتر رضایی می‌گوید: معتقدیم نباید ظلم و تجاوز به این کشورها صورت گیرد، نباید مرزهای بین‌المللی آن‌ها از بین رود، این کشورها نباید تجزیه شوند این اعتقاد ما است. از طرف دیگر به‌عنوان متحدان ما (ایران) شناخته می‌شوند پس اگر امروز از دوستان و متحدان خود حمایت نکنیم فردا کشور با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

وی با تشریح این مطالب جمع‌بندی کرد: ما مجلسی می‌خواهیم که مسئله عراق، سوریه، خلیج‌فارس و مناقشاتی که عربستان با ایران شروع کرده برای آن مهم باشد، اگر مجلسی پیش بیاید که بخواهد خساراتی که سعودی به ایران وارد کرده را نادیده انگارد و آن‌ها را دوست ایران تلقی کند قطعاً مشکلات جدی خواهیم داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: نماینده باید همراه با نظام، انقلاب و رهبری باشد. بالاخره سکان‌دار کشور رهبر انقلاب است و مجلسی که همراه رهبری باشد قطعاً در کارآمدی مؤثر خواهد بود و اگر مجلسی بخواهد همراهی نکند یا بعضاً بخواهد مشکلاتی درست کند قطعاً زیان دیگری از این ناحیه به جامعه وارد می‌شود.

** توصیه انتخاباتی به کاندیداهای اصولگرا

وی در ادامه به گزینه‌هایی که در فهرست ائتلاف اصولگرایان قرار نگرفته‌اند، توصیه کرد: بر اساس آماری که دریافت کردم برای هر کرسی مجلس 2.5 نفر اصلاح‌طلب و 3 نفر اصولگرا به رقابت خواهند پرداخت که معنی آن این است «آراء اصولگرایان بیشتر شکسته می‌شود» خود آمار بهترین تابلو برای افرادی است که به موفقیت اصولگرایان می‌اندیشند پس به آمار توجه و بر اساس واقعیت‌های امروز جامعه حرکت کنند.

«رکود، پیگیری اجرای برجام و اقتصادی مقاومتی سه محور دیگر گفتگو با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.»

** درگیر عمیق‌ترین و طولانی‌ترین رکود هستیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این بخش در خصوص اینکه پیرامون رکود مواضع متفاوتی اعلام‌شده است تصریح کرد: واقعیت جامعه نشان می‌دهد الآن رکود ایران از سه سال هم عبور کرده و کشور درگیر عمیق‌ترین و طولانی‌ترین رکود است.

دکتر رضایی که خود به‌عنوان یک چهره اقتصادی شناخته می‌شود به تبیین مشخصه‌های رکود پرداخت و افزود: هر رکود دو مشخصه دارد. اولاً: عمق رکود و ثانیاً: دوره زمانی رکود است. رکودهای یک‌ساله، دوساله و سه‌ساله داریم بنابراین وقتی رکود از دو سال افزایش پیدا می‌کند و به سه سال می‌رسد به آن می‌گویند «رکودهای عمیق» مثلاً عمیق‌ترین رکودها در غرب به مدت سه سال یا سه سال و نیم بود که آن‌ها را به‌عنوان بحران نام می‌برند و به عبارت دیگر وقتی رکودی عمیق و طولانی می‌شود به آن بحران اقتصادی گفته می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: حتی اگر ما در سال آینده به رشد مثبت دست یابیم باز شش الی هفت ماه اول را باید جزء رکود حساب کنیم لذا ممکن است با این حساب رکود ایران چهار ساله شود.

دکتر رضایی با بیان اینکه دولت در آینده نباید به سمت بدهی برود بلکه باید به سمت درآمد حرکت کند، اذعان داشت: اگر دولت بخواهد بدهی‌ها را اضافه کند 540 هزار میلیارد تومان ممکن است به 800 هزار میلیارد تومان برسد و خود این بدهی‌ها هر نوع دستاوردی را می‌تواند در درون خود از بین ببرد.

** ایجاد بدهی هنر نیست، ایجاد درآمد جدید هنر است

وی خطاب به دولتمردان تصریح کرد: ایجاد بدهی‌های زیاد هنر نیست، ایجاد درآمد جدید هنر است بنابراین به دولتمردان توصیه می‌کنم در روابط خارجی به ولع کشیده نشوند که بدهی‌ها را افزایش بدهند تلاش کنند قراردادها مبتنی بر ایجاد درامد بیشتر برای اقتصاد ملی باشد.

پرسش دیگر از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تأثیرگذاری برجام در وضعیت اقتصادی کشور اختصاص پیدا کرد.

«آیا «برجام» که یک ماه مانده به انتخابات رونمایی شد می‌تواند اثری در رکود به‌صورت درازمدت یا کوتاه‌مدت داشته باشد؟» رضایی گفت: در بحث برجام دو نوع گفتمان باعث عمیق‌تر شدن رکود شد. اول اینکه انتظارات خارج از واقعیت و آرمانی در جامعه تزریق شد. بسیاری از کسب‌وکارها را از کار انداخت و انتظارات غیرواقعی باعث شد که تصویر غلطی در جامعه به وجود بیاید به امید اینکه فردا که برجام اجرایی می‌شود جنس‌ها ارزان خواهد شد لذا خیلی‌ها نرفتند خرید کنند، پول‌ها را در بانک گذاشتند.

خیلی‌ها هم که تولید می‌کردند گفتند اگر قرار شد جنس‌های بهتری بیاوریم صبر می‌کنیم تا تکلیف برجام مشخص شود چراکه به جای آنکه تولید کنیم می‌رویم واردات می‌کنیم تا از قِبَل واردات درآمد بیشتری داشته باشیم پس انتظارات غیرواقعی کسب‌وکارهای مولد را از هم کار انداخت و منجر به استمرار رکود شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به دومین عامل که باعث دامن زدن به رکود شد اشاره کرد و گفت: عامل دوم مربوط می‌شود به تبلیغات منفی علیه برجام که خارج از واقعیت بود. در اصل نوعی تردید در جامعه ایجاد کرد که بالاخره وضع ما بهتر یا بدتر می‌شود؟ این بهتر و بدتر شدن اثر خود را گذاشت.

دکتر رضایی تصریح کرد: خوش‌بینی‌ها و بدبینی‌ها خارج از واقعیت شکل گرفت و در ادامه بر رکود هم اثر گذاشت. اگر دولتمردان و نخبگان بر اساس همان فرمایشات مقام معظم رهبری انتظارات مردم را شکل می‌دادند امروز وضع اقتصادی ما بهتر بود.

** دولت نتوانست ریل‌گذاری جدید در اقتصاد مقاومتی انجام دهد

وی همچنین در پاسخ سؤالی درباره موفقیت دولت در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، گفت: دولت عمدتاً به تدوین بخش‌نامه و دستورالعمل پرداخته البته در استان‌ها ما توانسته‌ایم با کمک وزارت کشور کارگاه‌های آموزشی برای استانداران و فرمانداران برگزار کنیم بنابراین در این دو سال و اندی عمدتاً فعالیت‌های تبیینی صورت گرفته و هنوز اتفاق خاصی در رابطه با اقتصادی مقاومتی شروع نشده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی ریل‌گذاری جدید می‌خواهد، گفت: اگر ما اقتصاد مقاومتی را بر اساس همان ریل قدیم اقتصاد به وجود بیاوریم و حرکت دهیم حتماً یا ریل شکسته می‌شود و یا واگن‌ها از خط خارج می‌شود. مشکل دولت که ما آن را احساس می‌کنیم این است «نتوانسته ریل‌گذاری جدید در اقتصاد مقاومتی انجام دهد» مثلاً در اقتصاد مقاومتی مسئله‌ای به نام توازن داریم یعنی باید صادرات و واردات متوازن با چین، روسیه و اروپا داشته باشیم اما این نگرانی وجود دارد این توازن رعایت نشود و به سمت چند کشور خاص بغلتیم.

دکتر رضایی در پایان گفت: خب اگر ما به سمت چند کشور خاص غلتیدیم و ارتباطمان با سایر کشورها متوازن نشد این همان خروج واگن از ریل تلقی می‌شود.

ارسال نظر