کد خبر: ۲۶۴۴|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
ممکن است مسأله‌ای که تا پیش از داعش، مسأله داخلی بوده باشد، اما شاید با تغییر شرایط، همان موضوع داخلی جزو منافع ملی حساب شود. حال خیلی دشوار است که رسانه‌ها تبدیل شدن یک موضوع داخلی به یک موضوع ملی را در یک سال، درک کنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در چهارمین همایش وب‌سایت‌های استانی، ضمن تشریح شرایط کنونی کشور، «اقتصاد و بیکاری»، «استقلال و نفوذ»، «امنیت و ناامنی» را از دغدغه‌های اصلی برشمرد که ایران در چند سال آینده با آنها روبه روست و بر لزوم تمرکز ویژه رسانه‌های انقلابی به این حوزه‌های حساس و مهم تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، چهارمین همایش وب‌سایت‌های استانی  پنجشنبه 24 دی برگزار شد. در این نشست که با حضور مدیران ارشد همراه بود هماهنگی‌های دوره‌ای برای توسعه اطلاع رسانی فراگیر در سراسر کشور صورت پذیرفت و چندین کارگاه با محوریت ارتقای سطح کارآمدیِ مجموعه وب‌سایت های استانی برگزار شد.

اقتصاد و بیکاری، استقلال و نفوذ و امنیت و ناامنی سه دغدغه اصلی است

در ادامه این همایش، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در جمع مدیران وب‌سایت های استانی، در ابتدا به دو الزام مهم برای رسانه‌ها اشاره کرد و خطاب به حاضران گفت: در درجه اول حرفه‌ای برخورد کرده و نقدهایتان را در چارچوب حرفه‌ای و با رعایت ملاحظات حقوقی، اخلاقی و قوانین مدنی مطرح کنید. مسأله دوم اینکه مصالح ملی کشور که به امنیت ملی ارتباط دارد، باید از مسائل جناحی و گروهی تفکیک شود که البته به سادگی این امر تحقق نمی‌یابد.
وی به سیال بودن امنیت ملی اشاره کرد و گفت: شاید مسأله‌ای که تا پیش از داعش، مسأله ای داخلی بوده باشد، اما با تغییر شرایط ممکن است همان موضوع داخلی جزو منافع ملی حساب شود. حال خیلی دشوار است که رسانه‌ها تبدیل شدن یک موضوع داخلی به یک موضوع ملی را ظرف مدت یک سال، درک کنند. در این شرایط، هر رسانه‌ای که تعلقش به داخل کشور است، جزو هر جناحی باشد، این خط قرمز را رعایت می‌کند؛ در غیر این صورت ممکن است آن رسانه خواسته یا ناخواسته به کل ملت و کل نظام خیانت کند.

اقتصاد و بیکاری، استقلال و نفوذ و امنیت و ناامنی سه دغدغه اصلی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که آیا رسانه‌های کشورمان از این توانایی برخوردارند که به سرعت خط بین منافع ملی و امنیت ملی را از مسائل شخصی، گروهی و جناحی که حق منتقدین است، جدا کنند، گفت: البته نقد حق منتقدین است و اگر قرار باشد، دموکراسی قدرتمند شود، باید رقبا همدیگر را نقد کنند تا مردم قدرت انتخاب یابند و چون هدف انتخاب شایستگان است، اگر نقدی نباشد، شایستگان انتخاب نخواهند شد.
محسن رضایی ادامه داد: بنابراین موضوعی که تا دیروز حق منتقدین بوده و برای رقابت سیاسی مفید بوده، ممکن است امروز بر اثر شرایط بین‌المللی و تغییر شرایط داخلی، تغییر مختصات یابد و در حوزه منافع ملی قرار گیرد. گاه موضوعات به دلیل شرایط محیطی حرکت می‌کنند و سیال هستند. البته عکس این رویه نیز صادق است و شاید موضوعی تا دیروز جزو منافع ملی بوده باشد، اما با تغییر شرایط، اکنون جزو منافع ملی محسوب نشود و امروز به یک موضوع داخلی تبدیل شده است؛ موضوعی که گروه‌های سیاسی می‌توانند در قبالش بحث و نقد کنند. این جابجایی و حرکت موضوعات در عرصه افکارعمومی جامعه کار سختی است. 


اقتصاد و بیکاری، استقلال و نفوذ و امنیت و ناامنی سه دغدغه اصلی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت تشکیل اتاق‌های فکر راهبردی با حضور اشخاص برجسته در رسانه‌ها تأکید کرد و خلأ وجود چنین فضایی را با رسانه‌های بین المللی که چنین ساختاری دارند، مقایسه کرد و گفت: اگر کسی به یک خبرنگار بگوید این مقاله شما بر خلاف منافع ملی است، مطمئنم بسیاری از کسانی که بدین شکل دچار مشکلاتی می‌شوند، چنین مطالبی را نمی‌نویسند و از سیاست اتاق فکر رسانه شان تبعیت می کنند. البته استثناهایی هم هست که صرفاً به دنبال جنجال هستند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین ضمن تشریح شرایط کنونی کشور، درباره دورنمای کشور در سال‌های پیش رو سخن به میان آورد و «اقتصاد و بیکاری»، «استقلال و نفوذ»، «امنیت و ناامنی» را دغدغه‌های اصلی کشورمان در چند سال خواند که باید مورد توجه ویژه رسانه‌ای قرار گیرد تا بتوان در دوران جدید، سربلندی ایران را بیش از پیش نظاره گر بود.
محسن رضایی همچنین بر لزوم مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش روی تأکید کرد و از مدیران وب‌سایت‌های استانی خواست تا زمینه ساز حضور حداکثری همه جریان‌ها در این رویداد مهم و حساس باشند و در خلق یک حماسه ماندگار، نقش آفرینی مؤثری ایفا کنند.
ارسال نظر