کد خبر: ۲۶۴۸|
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
اجرایی شدن برجام، صرفاً موانعی را از مسیر تجارت برمی‌دارد لیکن اگر دولت و مجلس شورای اسلامی، تولید ملی و اشتغال را تشویق و اجرایی نسازند و درنهایت اگر محیط اقتصادی بهبود نیابد و موانع داخلی در این مسیر، متوقف نگردد، اجرای برجام به‌تنهایی کارگشا نخواهد بود.
به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام : ترس دولتمردان آمریکا از اجرایی شدن برجام کاملاً مشهود بود چراکه فشار عربستان، رژیم صهیونیستی و تندروهای آمریکا، بزرگ‌ترین موانع اجرای برجام به شمار می‌آمد. اوباما به خاطر مراعات آن‌ها، محدودیت سفر به ایران را در قانون بودجه پذیرفت، ولی نظرسنجی‌ها به او هشدار می‌داد که هنوز شرایط مناسب نیست. موضوع تحریم‌های موشکی را در کنگره طرح کردند تا بلکه با ایران به یک موازنه روانی، قبل از برجام دست یابند که این نیز عکس‌العمل شدید ایران را در پی داشت. این موضوع برای آمریکایی‌ها نوعی بن‌بست به وجود آورد. عربستان به شهادت شیخ نمر روی آورد تا آخرین تیر ترکش خود را در به هم زدن شرایط منطقه مورداستفاده قرار دهد. سازمان جاسوسی عربستان، حمله به سفارت خود در تهران را که از قبل برنامه‌ریزی کرده بود به اجرا گذاشت. مهم‌ترین دلیل مبنی بر دست داشتن عربستان در آتش زدن سفارت خود در تهران، عدم اعزام سفیر به تهران و تخلیه اسناد به‌کلی سری از ساختمان سفارت است.

دولت سعودی، در فضای بین‌المللی، گردوغبار فراوانی ایجاد کرده است. از شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه گرفت و تعدادی محدود از کشورها را توانست به قطع رابطه با ایران بکشاند، لیکن ناگهان دست قدرت غیبی از آستین پاسداران انقلاب اسلامی بیرون آمد و چنان به عربستان تودهنی زد که به اوباما جرئت داد تا برنامه برجام را عملیاتی کند. دستگیری مقتدرانه تفنگداران آمریکایی و برخورد ملاطفت‌آمیز با آنان و آزادی آن‌ها از موضع اقتدار، فضای داخلی آمریکا و افکار عمومی منطقه و جهان را برای اجرای برجام مهیا کرد، حقیقتاً اقدام به‌موقع و هوشیارانه، پاسداران انقلاب اسلامی در دستگیری تکاوران آمریکایی در اطراف جزیره «فارسی» تیر خلاص بر تردید آمریکا در مسیر اجرای برجام بود.

اقدام هوشیارانه‌ی سربازان فداکار نیروی دریایی سپاه تحسین جامعه را برانگیخت و همدلی شورانگیزی سراسر کشور را فراگرفت. امروز که برجام، اجرایی شده قاطبه ملت ایران یک‌صدا فریاد برمی‌آورند که: زنده‌باد جمهوری اسلامی ایران- پاینده باد وحدت ولایی ملت ایران

ناشکری نکنیم:
 هر نوع برداشت جناحی و شخصی از اجرایی شدن برجام، نوعی ناشکری به شمار می‌آید. باید از همه دست‌اندرکاران و نقش‌آفرینان این موقعیت سپاسگزاری کنیم. از عنایات خاصه حضرت باری‌تعالی که همواره در گرفتاری‌ها مددرسان ملت فداکار ایران است، از رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی که صبورانه، در طول دوازده سال، مذاکرات هسته‌ای را در دولت‌های مختلف هدایت کردند، از شهدای والامقام هسته‌ای که اساس علم و فناوری هسته‌ای را بنیان نهادند از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، که باانگیزه مذاکرات را پی گیری کردند و از نیروهای مسلح که راه جنگ و تشدید تحریم‌ها را بر دشمنان بستند و آنان را به مذاکره وادار ساختند، از تیم پرتلاش مذاکره‌کننده و شخص دکتر ظریف، از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و امیر شمخانی و درنهایت از شب‌زنده‌داران جزیره فارسی که تیر خلاص بر تردیدهای دشمن زدند سپاسگزاریم.

خوش‌خیالی:
باید توجه داشت که برطرف شدن مانع از سر راه، به معنای دویدن نیست. نباید انتظار غیرواقعی در مردم ایجاد کرد. اجرایی شدن برجام، صرفاً موانعی را از مسیر تجارت برمی‌دارد لیکن اگر دولت و مجلس شورای اسلامی، تولید ملی و اشتغال را تشویق و اجرایی نسازند، اگر صادرات کالا و خدمات، جهش نیابد و درنهایت اگر محیط اقتصادی بهبود نیابد و موانع داخلی در این مسیر، متوقف نگردد، اجرای برجام به‌تنهایی کارگشا نخواهد بود.
لازمه رفع معضل بیکاری و اشتغال و رونق اقتصادی، داشتن برنامه و همت بلند است.

مراقبت:
«آمادگی برای تحریم‌های جدید و مقابله با هرگونه نفوذ» ، بی‌تردید دشمن زخم‌خورده از شکست تحریم‌ها، به تحریم‌های جدید دست خواهد زد و در کنار تحریم‌هایی جدید، به دنبال نفوذ در ایران خواهد بود. رفتارهای آمریکا بیانگر آن است که در پشت لبخندهای خود، خنجری در دست دارد که در موقع مناسب، تعرض کند. هوشیارانه باید مراقب بود و به سیاست به‌کارگیری سیلی و خنده توجه داشت.

سرلشکر محسن رضایی
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
ارسال نظر