کد خبر: ۲۴۵۱|
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
مجموعه خاطرات دکتر محسن رضایی از شهید سردار سرلشکر حسن باقری که به همت پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی جمع آوری و منتشر شده است. این خاطرات به مرور زمان به روز رسانی خواهد شد.

سردار رشید اسلام غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری ملقب به سقّای بسیجیان جوان‌ترین فرماندهِ ایران در دوران جنگ ایران و عراق بود. وی به‌عنوان جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه نقش مهمی در موفّقیّت نیروهای ایران در عملیات‌های فتح‌المبین و رمضان و هم‌چنین بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر داشته است.

وی اوایل ۱۳۵۹ به استخدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد. در همان سال با آغاز فعالیتش در اطلاعات سپاه، نام مستعار حسن باقری را برای خود برگزید. وظیفه او در اطلاعات سپاه شناسایی گروهک‌ها بود. سرلشکر محسن رضایی میرقائد مسئوول وقت اطلاعات کل سپاه، نام مستعار حسن باقری را برای وی برگزید.

باشروع جنگ میان ایران و عراق، در روز ۱ مهر ۱۳۵۹، به همراه عده‌ای از پاسداران در هنگامی که جایگاه نیروهای عراق در خوزستان تثبیت شده بود، راهی جبهه‌های جنوب شد. سردار رحیم صفوی حسن باقری را از فرماندهان نابغهٔ سپاه ایران می‌داند. در دورانی که در جنگ حضور داشت با استفاده از تجربیاتی که در زمان خبرنگاری خود در ایران و لبنان به دست آورده بود، به جمع‌آوری اطلاعات، نقشه‌ها و کالک‌های عملیاتی و ضبط صدا در جبهه‌های ایران پرداخت و این اسناد را به گزارش‌های سازمان‌یافته تبدیل کرد.

2. » مهارت بالای محسن رضایی در مدیریت و گزینش افراد وتاثیر آن در سیر تغییر فضای جنگ و کشف ظرفیت و استعداد «شهیدحسن باقری»/ شهید باقری: "جور دیگری باید جنگید"

3. » دستخط شهید باقری که رضایی در گفت‌وگوی ویژه خبری نشان داد+عکس

4. »جرقه اولیه عملیات در هور + گزارش صوتی راوی قرارگاه کربلا 

5. » دم معمولی که در مدت چند ماه اسطوره سپاه ایران شد

6. » "قرارگاه نصرت" پررمز و رازترین قرارگاه جنگ به روایت دکتر محسن رضایی

7. » اعلام استراتژی جدید مدوّن جنگ از سوی محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پس از عزل بنی صدر

این شهید گرانقدر از بدو ورود اقدام به راه اندازی واحد اطلاعات رزمی کرد. او خود شخصاً بارها جهت دستیابی به اطلاعات از وضعیت دشمن به مواضع یگان‌های سپاه سوم ارتش بعث نفوذ می‌کرد. شهید حسن باقری را موسس واحد اطلاعات و عملیات سپاه دانند. وی از ابتدای ورودش به اهواز در پایگاه منتظران شهادت به منظور دستیابی به اطلاعات مناسب از موقعیت دشمن، به همراه عناصر اطلاعاتی، به جمع‌آوری نقشه‌ها و پیاده کردن وضعیت مناطق عملیاتی روی آن‌ها پرداخت. فعالیت‌های او در این زمینه با سازماندهی عناصر اطلاعاتی و برگزاری آموزش مختصری برای آن‌ها، منجر به راه‌اندازی واحد اطلاعات عملیات در ستاد عملیات جنوب گردید.


حسن باقری در دی ماه ۱۳۵۹ به عنوان یکی از معاونین ستاد عملیات جنوب انتخاب شد و در شکست محاصره سوسنگرد، فرماندهی عملیات امام مهدی، فتح، ارتفاعات الله‌اکبر و دهلاویه نقش مهمی داشت. این نبردها در شرایطی اجرا می‌شد که عملیات منظم نیروهای خودی با مشکل مواجه شده بود و اغلب بدون نتیجه می‌ماند. پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر و با توجه به شرایط سیاسی آن زمان در ایران، در اجرای عملیات فرماندهی کل قوا شرکت داشت و پس از مجروح شدن سردار یحیی رحیم صفوی، هدایت عملیات را به عهده گرفت.


سردار سرلشکر حسن باقری که فرماندهی محور دارخوین و جاده ماهشهر را در عملیات ثامن‌الائمه به عهده داشت، در عملیات شکست حصر آبادان در طرح‌ریزی، سازماندهی و کسب اخبار و اطلاعات دشمن نقش داشت. در عملیات طریق‌القدس که برای اولین بار قرارگاه مشترک بین سپاه و ارتش تشکیل گردید، او به عنوان معاونت فرماندهی کل سپاه در قرارگاه فرماندهی عملیات مشترک حضور یافت.

شهید سردار سرلشکر حسن باقری در ۹ بهمن ۱۳۶۱ وقتی در منطقه فکه مشغول شناسایی منطقه دشمن و آماده‌سازی عملیات والفجر مقدماتی بود، در سنگر دیده بان مورد اصابت گلوله خمپاره قرار گرفت و همراه با شهید مجید بقایی به فیض شهادت نائل آمد. او در هنگام شهادت ۲۷ سال داشت. محلّ دفن پیکر پاک وی، قطعهٔ ۲۴ گلزار شهدای بهشت زهرای تهران است.



ارسال نظر